Wolters gaat vakbladen verkopen

Uitgever Wolters Kluwer gaat in Europa talloze dochterbedrijven verkopen. Hierdoor zal een kwart van de Europese omzet verdwijnen. Bij de werkmaatschappijen die van de hand gaan, waaronder de Nederlandse uitgever Ten Hagen & Stam, werken circa tweeduizend mensen.

Dit heeft bestuursvoorzitter R. Pieterse gezegd tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. De verkoop is het gevolg van een strategische wijziging waarbij Wolters Kluwer zich terugtrekt op zes Europese markten in plaats van de huidige zestien. De uitgeverij laat ondermeer de markten voor de bouw, industrie en informatietechnologie varen. ,,We hebben daar óf geen leidende positie óf we missen schaalgrootte', verklaarde Pieterse. Bekende Nederlandse titels die verkocht worden zijn bijvoorbeeld Adformatie, Automatisering Gids, Cobouw en Vastgoedmarkt.

De omzet die verdwijnt ligt volgens Pieterse in de orde van groote van 400 miljoen euro (bijna 900 miljoen gulden) op jaarbasis. ,,Het gaat om bedrijven die doorgaans goed lopen. Er loopt geen bloed uit. We nemen daarom de tijd om de ondernemingen te vervreemden. We willen het netjes doen.' Vorig jaar boekte Wolters Kluwer in Europa met 8.000 mensen een omzet van 1,3 miljard euro.

De uitgever neemt voor de reorganisatie geen voorziening omdat deze eind vorig jaar is genomen. Toen is 60 miljoen euro opzij gezet. Hiervan is volgens Pieterse op dit moment ongeveer 15 miljoen euro gebruikt.

Wolters Kluwer behaalde de voorbije zes maanden een resultaat voor afschrijving van goodwill van 173 miljoen euro tegen 191 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 64 miljoen euro, een daling van 6 procent. De cijfers waren conform de verwachtingen. Desondanks daalde koers van het bedrijf op de beurs vanochtend met 5 procent.

Wolters Kluwer had in maart al aangekondigd dat het resultaat zou dalen vanwege de investeringen in internet. Over het eerste halfjaar werd daarin voor 43 miljoen euro geïnvesteerd. De uitgeverij heeft totaal 250 miljoen euro uitgetrokken voor internet. ,,We zijn verweten dat we daarin te traag zijn geweest, maar wij volgen het tempo van onze klanten. Wij willen namelijk winst maken met internet.' Volgens Pieterse komt voor dit jaar een kwart van de omzet, dat is ongeveer 1 miljard euro, uit elektronische uitgaven. De omzet uit puur internet bedroeg 175 miljoen euro.

De omzet over het afgelopen halfjaar klom met 7 procent tot 1,8 miljard euro. De autonome groei bedroeg 2 procent. Pieterse toonde zich ontevreden over de organische groei. De trage groei is volgens Pieterse onder meer te wijten aan problemen bij het bedrijfsonderdeel medische en wetenschappelijke tijdschriften. ,,Dit onderdeel ontwikkelt zich in een richting die ons niet aanspreekt. We zitten erop als een bok op de haverkist', zei Pieterse.

Verder kampt met name de juridische uitgeverij met een gebrek aan verandering in de wetgeving, zoals vorig jaar bijvoorbeeld is gebeurd met de invoering van het nieuwe belastingstelsel. ,,Wij zijn dol op systeemwijzigingen zoals Vermeend die heeft doorgevoerd. Onder de regering Bush in Amerika wordt gesleuteld aan het belastingstelsel, maar dat zijn vooralsnog subtiele wijzigingen.'

Pieterse zegt ,,in principe' dit jaar vast te houden aan een groei van 5 procent van het netto-resultaat voor de afschrijving van goodwill, hoewel hij beaamt dat dit gezien de economische omstandigheden moeilijker wordt. ,,Maar we zijn bijna recessie-proof. Slechts 5 procent van onze omzet komt uit de conjunctuurgevoelige advertentiemarkt.'

Pieterse gaf tijdens de presenatie van de cijfers in Amsterdam aan terug te willen naar dubbelcijferige groei. Het is nog onduidelijk of die groei volgend jaar al wordt gerealiseerd.

Gerectificeerd

Adformatie

In het stuk Wolters gaat vakbladen verkopen (in de krant van dinsdag 14 augustus, pagina 13) staat ten onrechte dat ook het tijdschrift Adformatie verkocht zal worden. Adformatie hoort niet meer bij de `kernactiviteiten' van de uitgever, zo werd gisteren bekend, maar staat nog niet te koop.