UPC onzeker over groei van digitale tv

Kabelbedrijf UPC is er niet langer zeker van dat het aan het einde van het jaar 250.000 klanten voor digitale televisie zal hebben, zoals UPC steeds had voorspeld. Er verdwijnen 1.000 tot 1.500 banen.

Het kabelbedrijf streeft wel naar het binnenhalen van een kwart miljoen digitale klanten, maar geeft de kwaliteit van het product voorrang boven het werven van gebruikers. Dat bleek vanochtend bij het bekendmaken van de resultaten over het tweede kwartaal. De koers daalde met 10 procent tot 0,91 euro na het nieuws.

UPC is in het verleden veel gekritiseerd wegens gebrekkige dienstverlening. Over de kwaliteit van de schakelkastjes (settopboxen) die nodig zijn voor digitale televisie, bestaan twijfels. Sommige kastjes zouden teveel lawaai produceren. Tot nu toe hebben zich 42.000 klanten ingeschreven voor de nieuwe dienst.

UPC, waarvan de koers op de beurs afgelopen maand in elkaar is gestort na onzekerheid over toekomstige inkomsten, maakte vanochtend een minder groot kwartaalverlies bekend dan verwacht was door analisten. Het resultaat voor rente en afschrijvingen, het zogeheten Ebitda, kwam uit op een verlies van 54 miljoen euro (119 miljoen gulden), een toename van 31 procent ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. Analisten rekenden op een verlies van ruim 57 miljoen euro.

UPC verwacht volgend jaar een positief bedrijfsresultaat te kunnen boeken. Het kabelbedrijf verwacht in de tweede helft van 2004 een positieve kasstroom te bereiken. Op 30 juni 2001 had UPC bijna 1,1 miljard euro in kas en ongebruikte bankkredieten ter waarde van 1,3 miljard euro.

Het kabelbedrijf wil mogelijk nieuwe aandelen uitgeven. UPC zal hiertoe in het derde kwartaal alvast de administratieve voorbereidingen treffen in de Verenigde Staten, zodat het bedrijf met een emissie kan komen als UPC het moment daarvoor juist acht.

De omzet groeide in het tweede kwartaal met 50 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot 357 miljoen euro. Voor heel 2001 verwacht UPC een omzet van 1,5 miljard euro. Vorig jaar boekte UPC een omzet van 1 miljard euro. De gemiddelde inkomsten per abonnee zijn in het tweede kwartaal gestegen tot 12,16 euro per maand, een groei van 21 procent ten opzichte van vorig jaar.

UPC heeft zijn financieringsgat – het verwachte tekort aan kasgeld – van 1 miljard euro weten terug te brengen tot 850 miljoen euro, mede dankzij een samenwerkingsverband met mediaconcern Canal+ in Polen. De nettoschuld bedraagt op dit moment 7 miljard euro.