Tussenlanding voor een bevalling

Een KLM-Boeing moest een tussenlanding maken toen een zwangere vrouw weeën kreeg. Moeder en zoon maken het goed.

Ergens boven de noord-Afrikaanse kust voelde ze de weeën opkomen. Een arts die zich aan boord van de KLM-Boeing 767 bevond onderzocht de vrouw. Toen bleek dat zij ieder moment kon bevallen, besloot de piloot tot het maken van een tussenlanding op het Spaanse eiland Ibiza. De arts creëerde een aparte ruimte in het vliegtuig, ,,onttrokken aan het oog van de overige passagiers'' en hielp de vrouw met behulp van ,,dekens en tissues'' bevallen. Binnen een half uur, nog voor het vliegtuig goed en wel aan de grond stond, beviel de 27-jarige Nigeriaanse vrouw gistermorgen van een zoon die Mohammed werd genoemd.

De vrouw werd met een ambulance naar een ziekenhuis op Ibiza gereden. Volgens artsen in het ziekenhuis maken moeder en zoon het goed. De vrouw reisde met haar echtgenoot van Abidjan in Ivoorkust naar Amsterdam; welke geboorteplaats in het paspoort van Mohammed komt te staan is nog niet helemaal duidelijk. Het KLM-toestel had een Nederlands kenteken, maar de baby werd geboren boven Spaans grondgebied. ,,Deze juridische kwestie'' hangt af van de Spaanse wetgeving, zegt een KLM-woordvoerder.

Volgens internationale regels mogen vrouwen die 36 weken zwanger zijn niet meer vliegen. Voor vrouwen die een meerling verwachten geldt een termijn van 34 weken. In geval van medische complicaties wordt aangeraden helemaal niet te vliegen. Toch is het moeilijk om dit te controleren, zegt de KLM. ,,We vertrouwen erop dat mensen onze richtlijnen ter harte nemen. Het is de verantwoordelijkheid van de moeder om niet hoogzwanger in een vliegtuig te stappen''. Baby Mohammed werd volgens de luchtvaartmaatschappij te vroeg geboren. Hoeveel weken te vroeg wilde de woordvoerder uit privacyoverwegingen niet zeggen.

Volgens de afdeling Verloskunde van het Slotervaartziekenhuis kunnen maatschappijen controleren hoeveel weken een vrouw zwanger is door een zwangerschapsverklaring te vragen. Verloskundige of gynaecoloog geeft deze desgevraagd af. ,,Onze ervaring is dat maatschappijen er bijna nooit om vragen'', zegt een medewerker van het Slotervaartziekenhuis. ,,Wij adviseren meestal om met twintig weken op vakantie te gaan.'' Als vrouwen daarna nog willen vliegen, bekijken gynaecologen of de vrouw medische complicaties heeft, waarheen zij op vakantie wil en hoe lang zij daarvoor in het vliegtuig moet zitten.

De KLM maakt ongeveer een tot twee keer per jaar mee dat vrouwen aan boord van een vliegtuig bevallen. ,,Ons personeel wordt daar ook op getraind'', zegt de KLM-woordvoerder. De kosten van de tussenlanding, die ,,enkele duizenden guldens'' bedragen, verhaalt de KLM niet op de Nigeriaanse vrouw. ,,Deze blijde gebeurtenis'' nemen wij voor onze rekening. Het gebeurt ,,enkele tientallen keren per jaar'' dat een vliegtuig een tussenlanding moet maken wegens medische redenen, meestal als mensen hartklachten hebben.