McDonald's geeft meer informatie over fastfood

Voor het recept van Coca-Cola, een goed bewaard geheim, wordt naar de fabrikant verwezen, maar over de hamburgers, franse frieten en salades geeft McDonald's voortaan meer informatie dan ooit tevoren. Gisteren maakte 's werelds grootste fastfoodketen bekend dat zij Amerikaanse consumenten voortaan beter gaat informeren over natuurlijke smaakstoffen die het bedrijf toepast.

Belangrijk voor sommige consumenten is of smaakstoffen vegetarisch zijn. McDonald's is afgelopen voorjaar voor de rechter gedaagd door vegetariërs uit Houston en Seattle. Zij voelen zich misleid omdat `vegetarische' Franse frietjes in Amerika bereid worden met natuurlijke smaakstoffen met rundvleesextract.

De rechtszaken leidden tot protesten van Indiase hindoes waarbij McDonald's-restaurants werden vernield. ,,Voor sommige van onze klanten zijn de huidige wettelijke eisen voor etikettering onvoldoende om de vragen te beantwoorden die bij hen leven over hun eetgedrag'', aldus Ken Koziol, mondiaal kwaliteitsmanager bij McDonald's. ,,Als onze klanten meer informatie willen over natuurlijke smaakstoffen, dan krijgen ze die.''

Enkele maanden geleden heeft McDonald's in een hoekje van zijn website (niet in een formeel persbericht) excuses gemaakt voor de gang van zaken. ,,Wij betreuren het als klanten het gevoel hebben dat de informatie onvoldoende was.'' Volgens McDonald's is de keuze voor vegetarische olie (met rundvleesextract) in 1990 gemaakt om een cholesterolvrij menu te bieden, niet om vegetariërs tegemoet te komen. McDonald's zal de Amerikaanse productinformatie, zeven A4-tjes in totaal, verstrekken op zijn website en in restaurants. McDonald's gaat de informatie niet in Nederland verstrekken. Volgens een woordvoerder bestaat daarvoor geen belangstelling. In Nederland zijn de Franse frietjes volgens McDonald's altijd gebakken zonder rundvleesextract.