Koffiepot gered voor historie van internet

Het Duitse tijdschrift Der Spiegel redt een klein stukje internethistorie. In een online veiling kocht het blad gisteren de Trojan Room Coffee Machine, het eerste object dat live op het web te zien was. Der Spiegel nam het koffiezetapparaat over van het computerlaboratorium van de Universiteit van Cambridge.

De publiciteitsstunt kost het Duitse blad 3.350 pond (circa 11.500 gulden). Het koffiezetapparaat heeft een cultstatus op het net.

Sinds 1993 bekeken ongeveer twee miljoen bezoekers van de website van het Engelse computerlaboratorium het apparaat in de Trojan Room, een kamertje in het lab. Twee jaar eerder hadden medewerkers van de universiteit al een camera (webcam) voor het apparaat geplaatst om via het interne computernetwerk te kunnen zien of de koffie al klaar was.

De webcam, een van de eerste ter wereld, verwierf snel populariteit op het net. Amerikaanse toeristen wilden tijdens hun vakantie in Cambridge zelfs een bezoek brengen aan de Trojan Room Coffee Machine. En dat terwijl de beelden volgens onderzoeker Dan Gordon van de Universiteit van Cambridge niet interessanter waren dan het kijken naar opdrogende verf.

Het computerlaboratorium verkocht het koffiezetapparaat omdat de faculteit verhuist naar een nieuw gebouw. ,,De tijd gaat verder; wij willen een splinternieuw espresso-apparaat kopen'', schreven de studenten in een toelichting die te lezen was op de veilingsite.

Der Spiegel wil binnen enkele weken het koffiezetapparaat op de redactiezaal plaatsen, een webcam installeren en live beelden van het apparaat op zijn website tonen.

Maar of de cultkoffiepot ook echt zal werken, is zeer twijfelachtig. ,,We moeten u waarschuwen dat het apparaat kapot is en misschien niet meer te repareren valt'', aldus de Engelse verkopers. ,,Het ding lekt water en we hebben bovendien de stekker eraf geknipt.''