Cistron stopt activiteit wegens ruzie met KPN

Cistron uit Alphen aan den Rijn stopt met het aanbieden van spraaktelefonie. Volgens het telecombedrijf wordt het hiertoe gedwongen door een geëscaleerd conflict met KPN.

Directeur E. Tuinder heeft zijn klanten vorige week schriftelijk op de hoogte gesteld van de situatie. Cistron is ook leverancier van snel internet (breedband). Het bedrijf zoekt nog naar een partner om deze activiteit te kunnen voortzetten, aldus Tuinder.

Cistron moet voor zijn diensten gebruik maken van de wijkcentrales van KPN, die direct toegang geven tot de consument. KPN vraagt een vergoeding voor het in orde maken van locaties in deze centrales. Over de facturering is al twee jaar een conflict dat vorige week is geëscaleerd, aldus een woordvoerder van Cistron. KPN heeft met meer telecombedrijven meningsverschillen over de locaties.

KPN heeft besloten de dienstverlening aan Cistron helemaal stop te zetten. Het wil betaald worden voor voor tachtig locaties die door Cistron waren `besteld'. Cistron weigert, omdat het maar drie locaties daadwerkelijk in gebruik heeft. Het bedrijf heeft er indertijd zoveel besteld ,,omdat KPN ons hiertoe op voorhand heeft gedwongen'', aldus de woordvoerder. KPN wilde ruim vantevoren weten welke centrales Cistron op het oog had. ,,Dat is logisch'', zegt een KPN-woordvoerder. ,,We moeten ruimte vrijmaken in de centrales, we moeten mensen plannen.''

Volgens KPN heeft Cistron verkeerd ingeschat hoeveel klanten het kon krijgen. ,,Dat is hun risico, niet het onze.'' Volgens Cistron heeft KPN ,,opeens veel haast om facturen te innen.'' KPN heeft een schuld van 23 miljard euro.