Belbedrijf Onetel overgenomen

Telecombedrijf Onetel wordt overgenomen door het veel kleinere Scarlet Telecom uit Lelystad. Dit is vanochtend bekendgemaakt. Scarlet koopt Onetel uit de inboedel van de inmiddels failliet verklaarde gelijknamige Australische moeder.

Beide namen blijven voorlopig naast elkaar bestaan, zegt Oneteltopman Raymond Schrama, die directeur wordt van de nieuwe combinatie. Scarlet-baas Paul Gelderloos wordt verantwoordelijk voor de strategie van de groep. Onetel is volgens Schrama een sterke merknaam in de consumentenmarkt. Scarlet geniet vooral bekendheid in de zakelijke markt.

Het Australische Onetel, dat schulden heeft van omgerekend meer dan 700 miljoen gulden, ging in mei failliet. Een curator probeert op dit moment kopers te vinden voor de dochters. Onetel Nederland is het tweede bedrijfsonderdeel dat wordt verkocht, na de activiteiten in Groot-Brittannië. De partijen hebben niet bekend gemaakt welk bedrag met de verkoop is gemoeid.

Scarlet is sinds 1992 actief als aanbieder van internet en telecom. Het bedrijf heeft na negen jaar ruim 200.000 klanten in Nederland en België, het klantenbestand van Onetel is in drie jaar gegroeid tot 450.000. Schrama is er ,,absoluut gerust over'' dat zijn bedrijf in goede handen is bij het minder agressieve Scarlet.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel heeft Scarlet in 1997 en 1998 tot tweemaal toe een nettoverlies geboekt van ruim 1,6 miljoen gulden. Over Onetel, dat sinds 1998 in Nederland actief is, waren geen gegevens beschikbaar. In totaal telt de nieuwe combinatie 300 werknemers, van wie er 250 van Onetel afkomstig zijn.

Onetel en Scarlet zijn zogeheten carrier-select-bedrijven. Die hebben geen eigen netwerk maar kopen netwerkcapaciteit in bij derden. Volgens Schrama zal het samen inkopen van belminuten belangrijke kostenbesparingen opleveren.

Telecombedrijf Versatel, dat diensten aan Onetel levert, maakte vorige week bekend dat het in het tweede kwartaal 1,3 miljoen euro (2,8 miljoen gulden) aan omzet niet heeft geboekt wegens in financiële problemen verkerende klanten. Een van die klanten zou Onetel zijn. Onetel wil hier geen commentaar op geven.