Australië kiest voor Europese helikopter

Australië heeft gekozen voor de Europese gevechtshelikopter. Daarmee heeft het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS de eerste exportorder voor de Tiger binnen. Australië verkoos het Europese model boven de Apache van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing.

De keus zal de kans vergroten dat meer landen besluiten het Europese toestel te bestellen, aldus een luchtvaartanalist in Londen. De Duitsers en Fransen maken het overgrote deel van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern uit. EADS heeft dan ook al orders binnen van Franse en Duitse legereenheden. Australië is de eerst grote klant buiten de thuismarkt. Spanje zou de volgende kunnen worden. Vrijdag bereikte de Australische onderhandelingsdelegatie een doorbraak in de gesprekken met EADS. Beide partijen gaan nu de details uitwerken. Het definitieve contract moet binnen zes maanden rond zijn. Handtekeningen zijn nog niet gezet. De order voor 22 exemplaren omvat 1,3 miljard Australische dollar. Dat komt neer op 1,7 miljard gulden.

Australië wil de helikopter vooral gebruiken om zowel overdag als 's nachts verkenningsvluchten uit te voeren. Ook wil het land het gevechtstoestel inzetten om de Black Hawk transporthelikopters te leiden en beschermen bij het vervoer van troepen en materieel, zo verklaarde de Australische minister van Defensie, Peter Reith.

Australië heeft in de onderhandelingen voor elkaar gekregen, dat een deel van de productie in Queensland plaatsvindt. Ook zullen de Australiërs daar het onderhoud aan de toestellen verrichten. Verder installeert EADS daar een tweede productielijn voor de EC120, een machine voor burgerdoeleinden.

Australië bouwt deze verkeerstoestellen hoofdzakelijk voor de export naar de Aziatische markten. Bij elkaar levert dit 150 banen op.

De fabrikant bouwt de toestellen voor Australië tussen 2002 en 2006. de eerste helikopter kan in 2004 de lucht in.