Sabena schrapt 1 op de 10 banen

Bij de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena moeten voor eind 2002 ruim 1.400 van de 12.000 banen verdwijnen. Alle niet-kernactiviteiten (catering, cargo, onderhoud, hotels) worden afgestoten of eventueel met andere partners voortgezet.

Dit is de kern van het gisteren door de directie gepresenteerde besparingsplan dat Sabena uiterlijk in 2005 weer rendabel moet maken. ,,Wij moeten echt een andere luchtvaartmaatschappij maken'', zei de Duitse Sabena-topman Christoph Müller. Hij sloot niet uit dat de naam Sabena, dat volgens hem nog steeds een imago-probleem heeft, wordt veranderd.

Sabena wil in september een akkoord met de vakbonden over het besparingsplan bereiken. Door acties bij de bagage-afhandeling werden vanmorgen voor de derde achtereenvolgende dag Sabena-vluchten geschrapt.

Müller gaf aan dat Sabena, dat nog steeds voor ruim de helft eigendom van de Belgische staat is, de afgelopen 25 jaar 70 miljard frank (circa 4 miljard gulden) verlies leed. Gisteren werd bekend dat Sabena in de eerste helft van 2001 139 miloen euro verloor. Volgens Müller moet Sabena samenwerking zoeken met een grotere partner, maar kan dat alleen wanneer weer winst wordt gemaakt. Sabena werd vorige maand van een dreigend faillissement gered door een gezamenlijke kapitaalinjectie van 430 miljoen euro van de Belgische staat en Swissair.

Müller onderstreepte gisteren dat de capaciteit van Sabena de afgelopen jaren veel te sterk is uitgebreid, waardoor de bezettingsgraad laag bleef. De vele transferpassagiers leverden relatief weinig op. Bovendien vervoerde Sabena te weinig goed betalende zakenreizigers. Müller kritiseerde hiermee indirect zijn Zwitserse voorgangers die namens aandeelhouder Swissair Group (49,5 procent) sinds 1995 het bedrijf leidden. De productiviteit moet met 10 procent omhoog.

Sabena gaat de vloot van Airbusen inkrimpen en ook met kleinere toestellen vliegen. Sabena moet weer aantrekkelijk worden voor de zakenmarkt. Lijnvluchten naar Washington en Tokio en zes Europese bestemmingen verdwijnen. De 1.421 te schrappen voltijdsbanen – door deeltijdwerk gaat het om zo'n 2.000 mensen – betreft vooral vliegend personeel.