Eruit vliegen

Wie helpt KLM de winter door? Deze week kondigde de luchtvaartmaatschappij aan dat zij vanaf 28 oktober vliegt met een beperkte winterdienstregeling. Het passagiers- en vrachtvervoer heeft te lijden onder de economische teruggang.

Vooral de dure business class is minder in trek, vertelde topman Leo van Wijk begin deze week. Om de dip op te vangen moeten in Nederland vijfhonderd arbeidsplaatsen verdwijnen.

Tot overmaat van ramp ligt KLM overhoop met zijn belangrijkste klanten: de reisbureaus. Ze vechten over de commissie die KLM aan de bureaus zou moeten betalen en over de tijdstippen waarop de vliegtuigen op Schiphol mogen vertrekken en landen. En dat juist nu KLM al zijn klanten zo hard nodig heeft.

De verkopers van KLM-tickets namen deze week revanche op hun gevreesde tegenstander. Kort nadat KLM met het sombere nieuws over de vliegmarkt naar buiten trad, observeerden zij een tegenovergestelde trend: een record aan boekingen. Een run op reizen nog deze zomer, en ook veel herfstvakanties zijn al volgeboekt. Het CBS verwacht dat mensen dit jaar alleen maar meer zullen uitgeven aan vakanties.

Terwijl KLM en de rest van het bedrijfsleven worden geteisterd door saneringen gaat Nederland massaal op vakantie. De ontslagen werknemer neemt het ervan, zo lijkt het: hij gaat nog eens op reis. Waarom niet met KLM? Van Wijk hoeft zijn cabinepersoneel niet te ontslaan. Hij moet ze met vakantie sturen. Business class verplicht.