Angst

In Nederland maakte niemand zich er erg druk om. Now or Never en de opvolger Now or Neverland waren jaren op de televisie te zien en verdwenen daar in die anonieme hoop programma's waar weliswaar veel mensen naar kijken maar die de serieuzer toeschouwer weinig bieden. In de Verenigde Staten, waar ze de tv zo'n beetje hebben uitgevonden, verwacht je een vergelijkbare reactie. Veel kijkers, weinig ophef. Het liep anders. Fear Factor, John de Mols Amerikaanse versie van Now or Never, deed bij het debuut in juni The Wall Street Journal verzuchten dat dit ,,het meeste deprimerende, misselijkmakende en gewoon walgelijkste tv-programma ooit'' was. Voor de bekende presentator Ted Koppel van het nieuwsprogramma Nightline was het aanleiding om zich af te vragen of het einde van de beschaving nabij was.

Of u al die jaren iets gemist heeft kunt u vanavond zelf vaststellen als V8 begint met het uitzenden van Fear Factor. Het is een eenvoudig spelletje waarin mensen strijden om een geldbedrag van 50.000 dollar. Het draait om het overwinnen van angsten. Is iemand bang voor spinnen? Dan moet hij spinnen over zich heen laten lopen. Hoogtevrees? Hup naar de bovenste verdieping van een flat. Haaien eng? Vort, het zwembad in. Zet er een stevig muziekje onder, laat de presentator de kandidaat naar het randje van zijn durf drijven en je hebt een quiz die naast de gebruikelijke emoties blijdschap en teleurstelling ook nog eens de pure angst laat zien.

Producent John de Mol wist vorig jaar de zender Fox voor de formule te interesseren. Maar na een proefaflevering met Jerry Springer als presentator zag men er van af. Deze zomer hapte concurrent NBC toe en had daarmee het best bekeken programma in handen (tot 16 miljoen kijkers). Vooral in de door adverteerders begeerde leeftijdscategorie tussen 20 en 49 jaar was het bereik erg hoog.

Dit allemaal natuurlijk tot de grote vreugde van John de Mol die dinsdag in De Telegraaf aan Henk van der Meyden bekende ,,dolgelukkig'' te zijn. ,,Dit is een droom die waar wordt. Nummer één te zijn op de grote en keiharde tv-markt met een moordende concurrentie, dan kun je je echt on top of the world voelen.''

Het belangrijkste verschil met de Nederlandse versie is het budget dat met 800.000 dollar bijna 10 maal hoger was. Genoeg geld om de stunts met achttien camera's in beeld te brengen zodat heel nauwkeurig te volgen is hoe iemand te midden van een kudde geblinddoekte schapen een kom schapenogen leeg eet. Of hoe anderen het uithouden in een kuil met 400 ratten. Duidelijk een programma voor liefhebbers.

Fear Factor, V8, 20.35-21.25u.