Jeugd koopt jonger mode

Kinderen bepalen op steeds jongere leeftijd welke kleding ze dragen. Geïnspireerd door clips van hun favoriete popidolen op de muziekzender MTV willen ze zoveel mogelijk lijken op hun sterren Britney Spears, Christina Aguilera of Jennifer Lopez.

,,Mijn vijf jaar oude dochtertje stroopt haar T-shirt omhoog om haar navel te laten zien'', zegt Laurel Hollis uit het Californische Sacramento tegen een Amerikaans tijdschrift. Jongeren gaan steeds eerder zonder ouders naar de kledingzaak om de nieuwste mode aan te schaffen.

Met name sweaterjassen en spijkerbroeken zijn in trek. De zwaar met spijkers beslagen en rijk gedecoreerde jeans, die laag op de heup hangen, worden veel verkocht. Vooral als ze door muziekmiljonairs op televisie, in de jongerenbladen en tijdens optredens worden gedragen. ,,MTV heeft een enorme impact op kindermode'', vindt hoofdredacteur Gina Cooper van het modetijdschrift Fashion Finds. ,,Elke keer als rapper Jay-Z op de televisie is, of hij nu Versace of Gucci draagt, schiet de dagen erna de verkoop omhoog'', aldus vice-president Jeffrey Tweedy van het kledingmerk Sean John.

De zangeressen proberen van deze ontwikkeling ook zelf een graantje mee te pikken. Jennifer Lopez presenteert in november een eigen kledinglijn, waarbij haar befaamde jeans de basis wordt. Lopez gaat samenwerken met Andy Hilfiger, de broer van de succesvolle modeondernemer Tommy Hilfiger. Andy is enthousiast over de smaak van Jennifer Lopez: ,,Ik ben vaak met haar gaan winkelen en ik moet zeggen dat ze een stijlvolle smaak heeft.''