Geen stad meer

De postbussen van de Digitale Stad (DDS) hadden deze week weer eens kuren. Binnenhalen van berichten was zelfs één dag onmogelijk. Op de site van de Digitale Stad, een van de oudste internetorganisaties van Nederland, viel te lezen dat de `migratie' de problemen veroorzaakte. DDS werd ondergebracht bij een nieuwe provider, omdat de Digitale Stad vanaf 1 september ingrijpend verandert.

Op de nieuwe site van de DDS niet meer spacy vormgegeven, maar wat styling betreft meer in het verlengde van de Startpagina is sinds dit weekeind te zien wat de veranderingen inhouden. Gratis ruimte voor een homepage wordt niet meer aangeboden, kosteloos mailen evenmin. Gebruikers moeten een abonnement nemen (à 1,99 euro per maand) waarvoor ze meer ruimte voor een website terug krijgen (15 in plaats van 1,5 MB) en kunnen inbellen via DDS. Ook gaat Digitale Stad ADSL aanbieden, na de kabelverbinding de belofte voor snel internet. Drastischer nog is dat de interactiviteit waar de Digitale Stad bekend om stond voor een groot deel verdwijnt. `Bewoners' (internetgebruikers) die in `cafés' (chatboxen) met `toeristen' (niet-geregistreerde bezoekers) kletsen kom je er niet meer tegen. Kortom, de stad is geen stad meer.

DDS was tijdens de oprichting 1994, bedoeld om mensen kennis te laten maken met internet en bewoners en gemeente dichter bij elkaar te brengen. Het was een gelegenheidscoalitie van cultureel centrum De Balie, hackersclub Hack-tic en de gemeente. Het experiment zou een half jaar duren, maar bleek een succes. De DDS bleef tot voor kort een virtuele gemeenschap met ruimte voor ideële inititieven als Press Now, een organisatie die zich inzet voor persvrijheid in voormalig Joegoslavië. Geld werd verdiend met banners en het ontwerpen van websites voor onder meer de overheid.

Door de komst van de gratis internetaanbieders is de koers aangepast. De stad dreigde failliet te gaan. Directeur Joost Flint: ,,We hebben het idee van gratis dingen aanbieden in de hoop de kosten met advertenties terug te verdienen moeten verlaten. De gebruiker moet nu betalen voor wat hem dierbaar is.'' Maar het is de vraag of de Digitale Stad wel zo dierbaar blijft nu de sfeer eromheen totaal is veranderd. Flint is er niet bang voor. ,,Zo'n gevoel moet je telkens opnieuw creëren. De laatste zeven jaar was het ook niet vanzelfsprekend.'' DDS wil bezoekers aan zich binden met streaming video-activiteiten. Zo waren er via dds.nl tijdens de rellen in Genua beelden van de lokale Italiaanse tv te zien. Flint zegt tevreden te zijn met 5.000 betalende klanten, in plaats van 50.000 actieve gebruikers nu.

De Vereniging Open Domein (VOD) heeft ondertussen weinig vertrouwen in DDS , al heeft een groot deel van 15.000 geënquêteerde bewoners gezegd voor DDS-services te willen betalen. Deze vereniging verzet zich tegen het commercieel gaan van de Digitale Stad. VOD komt 14 augustus als alles goed gaat met `Deds', een site die onderdak moet bieden aan `uitgezette DDS bewoners en projecten'.

www.dds.nl, www.deds.nl, www.opendomein.nl