Deka en Dirk v/d Broek in alliantie

Supermarktbedrijf Dirk van den Broek wil uitbreiden in de rest van Nederland. Daartoe heeft het met concurrent Dekamarkt een joint-venture opgericht, die regionale supermarkten wil verwerven.

De twee familiebedrijven, die gezamenlijk ruim 4 miljard gulden omzetten, willen sterker staan bij de verwerving van grote winkellokaties, die schaars zijn. Door hun omvang en naamsbekendheid lukt dat marktleider Albert Heijn (670 winkels), Schuitema (C1000) en Laurus (Super de Boer, Edah, Konmar, 800 winkels) tot nu toe beter.

De joint-venture, Detailresult, heeft in Apeldoorn en omgeving al 29 lokale supermarkten die stuk voor stuk óf een Dirk van den Broek worden, met lage prijzen en weinig service, óf een Dekamarkt, met hogere prijzen en meer verse groenten en vlees. Van den Broek en de directeur van Dekamarkt, Siem Kat, zeggen dat ze geen ruzie zullen krijgen over de vraag wélke formule elke afzonderlijke winkel wordt, omdat de opbrengst gaat naar hun gezamenlijke bedrijf Detailresult. Als de joint-venture een succes wordt, kan het op termijn leiden tot een fusie, aldus Van den Broek. Het experiment is uniek; doorgaans worden bedrijven overgenomen of fuseren ze, zoals De Boer Unigro en VendexFood `Laurus' werden (Konmar).

De kasstroom van Detailresult is bedoeld om winkels te kopen in delen van Nederland waar Dekamarkt en Dirk van den Broek nog amper vertegenwoordigd zijn: Utrecht, Friesland, Drenthe, Overijssel, Limburg en Brabant. De organisaties blijven apart inkopen bij voedingsconcerns en blijven apart reclame maken. Fuseren willen ze nu niet omdat dat volgens Van den Broek ,,de uitbreiding vertraagt''. Geld lenen of aandelen uitgeven, vinden ze onnodig. ,,We doen het liever onder ons''.

Kleine winkelvestigingen zijn niet meer interessant voor detailhandelaren, grote des te gewilder. Albert Heijn opent de komende jaren 50 grote winkels, van ruim 4.000 vierkante meter zoals het Franse Carrefour, aan de rand van steden. De gemiddelde supermarkt in Nederland is 750 vierkante meter. Ahold en Laurus werden eerder gevraagd door gemeenten en projectontwikkelaars om een winkel te openen omdat zij werken als nationale `publiekstrekker'. ,,Detailresult moet ons buiten onze kerngebieden bekendheid geven'', aldus Siem Kat. Dekamarkt heeft 64 supermarkten in Alkmaar, Haarlem en in Zuid-Holland. `Dirk' heeft 90 supermarkten in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Brabant.

De ondernemers hopen dat andere familiebedrijven hun zaak verkopen aan Detailresult. Van den Broek: ,,Dan hoeven ze niet te verkopen aan een beursgenoteerd bedrijf. Veel supermarktondernemers zijn in de vijftig en vaak hebben hun kinderen geen zin om de zaak voort te zetten. Die zijn meer geïnteresseerd in kunstgeschiedenis of zo.''