NMa krijgt klacht over Schiphol

Reisorganisatie Thomas Cook zal het `nachtmonopolie' van bepaalde luchtvaartmaatschappijen op vliegveld Schiphol aankaarten bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Het is de tweede reisorganisatie van Nederland (waaronder de merken Neckermann en Vrij Uit) een doorn in het oog dat zij wordt gedwongen 's nachts met bepaalde luchtvaartmaatschappijen, zoals Transavia, te werken.

Directeur S. van der Heijden van Thomas Cook pleitte gisteren tijdens de presentatie van de wintergidsen voor ,,een eerlijker verdeling'' van de nachtvergunningen op Schiphol. Momenteel hebben luchtvaartmaatschappijen met de langste geschiedenis op de luchthaven de meeste start- en landingsrechten.

,,Wij begrijpen dat de overheid het verkeer op Schiphol reguleert, wegens de overlast. Maar dit werkt averechts op gezonde concurrentie en dus negatief op het prijsniveau. Bovendien krijgen nieuwe spelers op deze manier weinig kans toe te treden'', stelde directeur Van der Heijden.

Tekenend voorbeeld is volgens de directeur van Thomas Cook de nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij Dutchbird, die nu via juridische procedures tegen concurrent Transavia en Schiphol probeert meer rechten af te dwingen. Deze nieuwkomer heeft overigens al een klacht ingediend bij de NMa, omdat het geen eerlijke kans zou krijgen om toe te treden tot de Nederlandse luchtvaartmarkt. DutchBird eist van Transavia 85 nachtslots, die deel zouden uitmaken van de `erfenis' van Air Holland. Toen deze maatschappij anderhalf jaar geleden failliet ging, werden de slots herverdeeld.

Bovendien dreigt de luchthaven Schiphol volgens Van der Heijden door de ,,onrechtvaardige'' verdeling van de zogeheten nachtslots ontoegankelijk te worden voor goedkopere chartermaatschappijen.

Thomas Cook zal overigens eerst met brancheorganisatie ANVR bespreken of ze misschien gezamenlijk naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit kunnen stappen voor de klacht over het `nachtmonopolie'.

Reisorganisatie Thomas Cook heeft al in een brief aan minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) geklaagd over deze kwestie. ,,Maar zij zegt alleen geïnteresseerd te zijn in de vraag of Schiphol zich 's nachts aan de regels houdt. Hoe Schiphol het aantal vluchten reguleert, kan haar niks schelen. Daarom gaan we nu naar de NMa'', aldus directeur Van der Heijden.