Niet naar planeet Mars zonder Britney Spears

NASA heeft Britney Spears nodig om op Mars te komen. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie voert campagne om tieners duidelijk te maken dat het instituut jong, hip en snel is, zo blijkt uit een bijdrage vandaag in de zakenkrant Wall Street Journal.

Eerder dit jaar schreeuwde een groep tienermeisjes de kelen schor bij de lancering van de spaceshuttle Endeavor. Niet omdat de jongeren ruimtevaart zo leuk vinden, maar omdat de groep Natural direct na het opstijgen van het toestel een optreden gaf.

Op de website informeert NASA tieners in het onderdeel `Mars Rocks!' dat David Bowie in de jaren zeventig een nummer schreef met de titel `Life on Mars'. En, dichter bij de belevingswereld van de tieners, dat hét tieneridool van dit moment Britney Spears in haar videoclip van `Oops! I Did It Again' op de rode grond van Mars staat.

Ook wil NASA met beeldende kunst zijn imago nog meer aan de man brengen. De ruimtevaartorganisatie vroeg fotografe Annie Leibovitz portretfoto's van de eerste vrouwelijke ruimtevaarder Eileen Collins te maken en de Amerikaanse kunstenaar Henry Casselli maakte schilderijen van de terugkeer van ruimtevaarder John Glenn bij diens hernieuwde bezoek aan de ruimte in 1998.

NASA's budget voor muziekpromotie is de laatste twee jaar verviervoudigd naar 100.000 dollar, iets meer dan 250.000 gulden. NASA's totale jaarlijkse begroting bedraagt 14 miljard dollar. Toch geeft de groei het belang dat NASA aan jongeren hecht aan.

De organisatie heeft een vooruitziende blik. Wanneer we zoiets uitdagends gaan ondernemen als mensen op de maan zetten, zeggen ze bij NASA, dan hebben we in de toekomst twee zaken nodig: werknemers en steun van de belastingbetaler. Daarom gebruikt NASA muziek om de ruimtevaart aan te prijzen.

Wanneer de huidige expeditie zoals gepland in oktober op Mars aankomt, voert de Griekse componist Vangelis een nieuwe symfonie op, terwijl foto's van de planeet vertoond worden, zo bericht de Wall Street Journal.