`Mousse gaat over het leven ná de blunder'

Theatergroep Kassys houdt niet van grootse gebaren en heeft geen last van `theatertraditie'. Op het festival Boulevard wordt hun nieuwe productie `Mousse' opgevoerd.

Ze zochten een naam voor hun voorstelling die leek op `prut', maar alles wat ze verzonnen klonk te kinderachtig. Toen zagen ze een pak in de prullenmand liggen met `Mousse' erop en dat werd het. Het klinkt als de gewoonste zaak van de wereld en dat is precies waar Liesbeth Gritter en Mette van der Sijs van theatergroep Kassys naar zoeken: dagelijkse situaties weergeven met de nodige relativering en droge humor. Gritter: ,,We zoeken altijd naar iets dat dichtbij ons staat. In dit geval was het de klank van het woord dat ons aanstond en net als bij een goede scène kijken we dan of het ons de volgende dag nog steeds bevalt. Is dat het geval dan is het een blijvertje.''

Mousse gaat over vier mensen die een voorstelling gaan spelen waarbij alles misgaat. Het is een opeenvolging van oplossingen om fouten recht te zetten en elke oplossing leidt tot een nieuw probleem. Het stuk ging tijdens het Oerol Festival op Terschelling in première en oogstte daar grote bewondering. Dat gold overigens ook voor hun vorige voorstelling: Baas slaat man werd genomineerd voor de Mimeprijs 2001.

Van der Sijs: ,,Bij Mousse was ons uitgangspunt dat blunders leedvermaak opwekken. Je ziet iemand van de fiets vallen en je lacht. Maar wat ons vooral boeide was het gedrag van degene die de blunder maakt. Hij krabbelt overeind, kijkt snel of iemand het gezien heeft en lacht dan schaapachtig mee met de omstanders. Mousse gaat over het leven ná de blunder.''

Het was niet de bedoeling om een slapstick of komedie te maken. In Mousse gaat het zó mis dat de lach gaandeweg op de lippen sterft. Ook al weet het publiek van tevoren dat het fout zal gaan, toch willen ze geloven dat de voorstelling écht uit de hand loopt.

Gritter: ,,Mensen willen heel graag denken dat het waar is wat ze zien, ook zo'n vreemde eigenschap. Al hebben wij alles van tevoren vastgelegd, toch zie je ze in de loop van de voorstelling langzaam krom trekken van gêne. Dan krijg je bemoedigende glimlachjes `je kan het meisje, het komt wel goed'. Op zo'n moment weten we dat we op de goede weg zitten.''

Van der Sijs: ,,We brengen de fouten met zeer grote ernst. Ze mogen best lachen, maar wij willen verder dan alleen die lach.''

Waar het Gritter en Van der Sijs om gaat zijn de details. Ze leggen een vergrootglas op het menselijke gedrag met als bedoeling dat mensen gaan zien hoe vreemd ze eigenlijk handelen. Gritter: `Als je beter gaat kijken, dan zie je meer en wordt het leuker.'

Voor theatergroep Kassys dus geen grootse gebaren en theatrale verhalen. Die neiging om in het theater een esthetische sprookjeswereld te scheppen begrijpen ze absoluut niet. Misschien heeft dat ook met hun achtergrond te maken. Gritter komt uit de Beeldende Kunst en Van der Sijs heeft een dansopleiding achter de rug, zodat ze naar eigen zeggen `geen last hebben van theatertraditie.' Gritter: ,,Ons enige doel is het maken van een voorstelling die we zelf graag zouden willen zien, zonder daarbij rekening te houden met `hoe het hoort'. Ik begrijp ook niet dat theaterbezoekers de behoefte voelen overal verbanden tussen te leggen. Dan zien ze vier mensen in een ruimte en willen ze weten of ze familie van elkaar zijn. Mij interesseert dat niet. Bij regisseren komt ik dat ook tegen. Vraag ik een acteur door de kamer te lopen en een deur dicht te doen en dan zegt hij `wat is de spelingang?'. Maar hij moet gewoon door de kamer lopen en een deur dicht doen. Eenzelfde onbegrip heb ik als ik een dertigjarige actrice een vrouw van zestig zie spelen. Waarom? Voor mij is dat een dertigjarige actrice die een vrouw van zestig speelt. Ik geloof geen moment dat zij echt zestig is. Als een regisseur een oude vrouw wil laten zien, waarom doet hij dat niet gewoon?''

Bij Kassys wordt de verbeelding enkel toegepast om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te blijven. Het mooiste is het als het publiek zich na afloop opeens heel bewust wordt van zijn eigen vreemde gedragingen. Gritter: ,,Dan zijn ze toch meegegaan in onze wereld en hebben ze voor even onze bril opgezet.''

De voorstelling `Mousse' door theatergroep Kassys is te zien van 8 t/m 11 augustus op het Theaterfestival Boulevard Den Bosch. Tournee t/m 8 september. Inl.: (073) 6125125 of www.deboulevard.nl