BMW heeft zaken goed voor elkaar

Het gaat goed met BMW. De Duitse autoproducent heeft een grote stijging van de winst in het tweede kwartaal gecombineerd met rooskleurige omzetverwachtingen voor dit jaar, waar zijn concurrenten alleen maar van kunnen dromen. Ambitieuze omzetdoelstellingen, die mikken op een recordverkoop van meer dan 900.000 auto's dit jaar, lijken haalbaar. Nu de wereldmarkt voor luxeauto's als gevolg van de toegenomen welvaart in de westerse landen met 10 procent per jaar groeit, willen mensen nog steeds graag in een BMW rijden. De nieuwe middenklasser 330i, in feite een herlancering van de 3-serie die de ruggengraat van BMW heeft gevormd, is de showroom uitgevlogen, terwijl de huidige belangstelling voor vierwielaandrijving de verkoop van de nieuwe sportmodellen omhoog heeft gestuwd. Voeg daar de nieuwe Mini en de verbeterde limousines van de 7-serie aan toe, en het verhaal over de omschakeling van BMW van verlies naar grote winsten is compleet.

De angst voor een tekort aan modellen op de middellange termijn, dat tot een verlies van marktaandeel zou lijden, lijkt overdreven.

Wat de koers betreft is het enige mogelijke probleem de angst voor een recessie in de VS, BMW's grootste markt buiten Duitsland. Die angst is ook overdreven. Maar de BMW-aandelen hebben het sinds het afstoten van Rover in mei vorig jaar beter gedaan dan die van andere Europese autoproducenten en beter dan het gemiddelde van de Europese aandelenmarkten. Het bedrijf wordt verhandeld op een bijna-recordniveau van 18 maal de verwachte winst voor dit jaar. Ondanks de gunstige vooruitzichten lijkt een verdere stijging van de koers voorlopig onwaarschijnlijk.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld