VNU verkoopt Malmberg aan Brits bedrijf 3i

Moederconcern VNU heeft de educatieve uitgever Malmberg voor 195 miljoen euro (430 miljoen gulden) verkocht aan de Britse participatiemaatschappij 3i. Dat is minder dan analisten hadden verwacht.

Zoals gebruikelijk bij dit soort overnames krijgen het management en de medewerkers van Malmberg een belang in het bedrijf van zo'n 15 procent.

VNU verkoopt de educatieve uitgeverij om de overname van het marktonderzoeksbureau AC Nielsen te bekostigen.

De opbrengst voor VNU is een stuk lager dan was ingecalculeerd door analisten. ,,Ik had voor Malmberg gerekend op 250 miljoen euro'', zegt analist Herman Huizinga van zakenbank Theodoor Gilissen. ,,Inclusief de tijdschriften krijgt VNU nu 300 miljoen minder dan ik had verwacht.''

Malmberg behaalde in 2000 een omzet van 76 miljoen euro (167 miljoen gulden) en een bedrijfsresultaat (voor afschrijvingen en goodwill) van 17 miljoen euro. Het is een van de drie grote Nederlandse educatieve uitgevers naast Samson van Wolters Kluwer en Meulenhoff van PCM. Malmberg, waar ook het Belgische Van In bijhoort, krijgt van 3i de komende jaren ruimte en de fondsen om zich voor te bereiden op de consolidatiegolf onder educatieve uitgevers die wordt verwacht in Europa.

De politiek gedreven stijging van de uitgaven voor onderwijs maakt educatie een aantrekkelijke sector voor mediaconcerns. Zo heeft zowel Reed Elsevier als Vivendi onlangs voor vele miljarden een Amerikaanse educatieve uitgeverij overgenomen. Ook het Britse Pearson is nog bezig met het verwerken van grote Amerikaanse acquisities. Onduidelijk is of deze grote drie ook de ambitie hebben om in Europa een lappendeken van educatieve uitgeverijen op te bouwen in verschillende talen.

,,Om in deze sector groot te worden, moet je beginnen in het Engels'', zegt Guy Zarzavatdjian van 3i. ,,Maar in de komende vijf jaar komen onvermijdelijk ook de kleinere talen aan de beurt.''