Staking autoindustrie Z-Afrika

In de Zuid-Afrikaanse autoindustrie is gisteren een staking voor onbepaalde tijd uitgebroken. In zes van de zeven fabrieken, met in totaal 21.000 werknemers, ligt de productie stil om de eis van de vakbond van metaalwerkers, NUMSA, voor hogere lonen kracht bij te zetten.

De staking volgt op het mislukken van onderhandelingen tussen NUMSA en de werkgeversorganisatie AMEO, die de internationale autoproducenten vertegenwoordigt. De bond eist 12 procent loonsverhoging, de werkgevers bieden 8 procent.

BMW, DaimlerChrysler, Toyota, Delta, Ford en Nissan liggen geheel plat; alleen bij de vestiging van Volkswagen in de stad Uitenhage wordt op beperkte schaal nog gewerkt. Een woordvoerder van de metaalbond, Dumisa Ntuli, schoof gisteren de verantwoordelijkheid voor de staking in de schoenen van Ameo. ,,De werkgevers zijn niet bereid aan de rechtvaardige eisen van de bond tegemoet te komen. We hadden geen andere keus'', aldus Ntuli. Een zegsman namens de werkgevers, David Kirby, waarschuwde daarentegen voor de ,,ernstige gevolgen voor de locale economie''. Volgens Kirby zal de staking ,,een negatieve uitwerking hebben op de internationale perceptie van de arbeidsstabiliteit in Zuid-Afrika''. De rand zakte gisteren naar een historisch dieptepunt van 8,31 tegen de dollar (0,3027 gulden), in een reactie op de staking. Maar Dumisa Ntuli wijst de angst voor verdergaande economische gevolgen van de hand. ,,Buitenlandse investeerders zijn gewend aan stakingen, het gaat om een mondiaal fenomeen. Investeerders zijn meer geïnteresseerd in de infrastructuur, goed opgeleide werkers en politieke stabiliteit. En op dit gebied is er niets mis in Zuid-Afrika'', aldus de vakbondsman.

Naar verwachting zullen de acties zich uitbreiden naar andere bedrijven in de metaalindustrie. De 5.000 werknemers van Highveld Steel, een grote staalfabriek in Witbank nabij Johannesburg, sloten zich vandaag aan bij de staking.