Nutreco profiteert van meer vraag naar kippen en varkens

De vraag naar kippevlees is de afgelopen maanden sterk gestegen door zowel de BSE- als de MKZ-crisis. Vlees- en voerproducent Nutreco profiteerde van die toegenomen vraag. De winst over het eerste halfjaar steeg met 27 procent naar 33 miljoen euro.

,,Kip is de grote winnaar van BSE en mond- en klauwzeer'', zei bestuursvoorzitter Wout Dekker vanochtend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Volgens Dekker hebben de crises in de landbouwsector hun effect gehad op het koopgedrag van de Europese consument. De vraag naar rundvlees zakte in, terwijl die naar varkensvlees en kip sterk steeg. Door de toegenomen vraag, waren de prijzen hoog. ,,Die voor varkensvlees lagen zelfs uitzonderlijk hoog.''

Nutreco, een van de fondsen in de Midkap-index, heeft juist in de productie van varkens- en kippevlees sterke posities. Vorig jaar nam het nog het Spaanse Agrovic, producent van kippevlees, en het Nederlandse Ham Kip over. En vorig jaar werd het ook hofleverancier van varkensvlees aan supermarktketen Laurus.

De aquadivisie van Nutreco, die zalm en visvoer produceert, groeide het afgelopen halfjaar minder hard dan in voorgaande jaren. Hoewel de consumptie van zalm steeg, met name in de VS, lagen de prijzen voor zalm erg laag – in 2000 werd de zalm nog voor een recordprijs verkocht. Het bedrijfsresultaat (voor afschrijving van goodwill) van de aquadivisie steeg met 9 procent naar 29 miljoen euro. Het resultaat van de agrodivisie kwam uit op 46 miljoen euro, een stijging van 147 procent vergeleken met het eerste halfjaar van 2000. Daardoor steeg het aandeel van de agrodivisie in het totale bedrijfsresultaat weer naar 60 procent. De afgelopen jaren was dat aandeel gestaag gedaald naar zo'n 30 procent. ,,Je ziet dat het belangrijk is om je producten te spreiden. We kunnen de lage prijzen voor zalm nu compenseren door meer vraag naar kip.'' Ook een goede geografische spreiding is volgens Dekker erg belangrijk. Een ziekte in de ene regio kan gecompenseerd worden door een toegenomen productie in de andere regio. De totale omzet van Nutreco steeg met 28 procent naar 1,8 miljard euro. De winst ging met 27 procent omhoog en kwam uit op 33 miljoen euro.