Heineken hoeft agressief Interbrew niet te vrezen

Het Belgische Interbrew steekt Heineken steeds meer naar de kroon. Met het Duitse Beck's heeft Interbrew een grote vis binnengehaald. Maar de agressieve strategie kost Interbrew veel geld, te veel geld misschien.

Interbrew toont de laatste tijd zijn spierballen, maar Heineken hoeft niet onder de indruk te zijn. In verwoede pogingen voet aan de grond te krijgen in Duitsland, Groot-Brittannië en vooral de lucratieve premiummarkt in de Verenigde Staten, betaalt de Belgische bierbrouwer een enorm bedrag voor het Duitse Beck's. Zakenbank Goldman Sachs rekende in juni van dit jaar uit dat de brouwerij in Bremen 1,8 miljard gulden waard is, maar Interbrew telt er al na een maand onderhandelen meer dan het dubbele voor neer: 3,9 miljard gulden.

Concurrent Heineken ligt er niet wakker van. Interbrew heeft, nadat het twee weken geleden een belang van 80 procent in brouwerij Diebels kocht, nu een marktaandeel in Duitsland van 9 procent. Interbrew betaalt veel voor een positie in een versnipperde markt (1200 lokale brouwerijtjes), die zich volgens topman K. Vuursteen van Heineken de komende jaren zeer moeizaam consolideert. Bovendien slinkt deze biermarkt: Duitsers zijn de laatste 5 jaar 7 procent minder bier gaan drinken.

Ook in de Verenigde Staten heeft Interbrew geen formidabele staat van dienst. De VS is voor alle grote bierbrouwers een belangrijke markten. Vanwege de grootte natuurlijk, maar vooral omdat Amerikanen steeds vaker hun dorst niet meer willen lessen met het slappe Budweiser maar de voorkeur geven aan duur importbier. Terwijl de omzet van de lokale biermerken iets afneemt, steeg het volume van de importmerken zoals Corona en Heineken vorig jaar met 12 procent.

In de grote steden in het oosten van de VS proberen de Belgen hun topmerk Stella Artois op de kaart te zetten, maar ze boekten daarmee tot nu toe weinig succes. De omzet blijft steken op 25.000 hectoliter. Waarom de opmars van Beck's, dat daar iets groter is dan Stella Artois, wel zou lukken blijft onduidelijk. Zeker omdat de directie van Beck's veel liever overgenomen had willen worden door 's werelds grootste bierfabrikant, het Amerikaanse Anheuser-Busch. Die onderneming kent de markt beter en heeft een fijnmaziger distributienetwerk. Maar de dikke portemonnee van Interbrew gaf de doorslag voor de aandeelhouders van Beck's.

Voor de vraag of Interbrew te veel betaalt, geeft de beurs een antwoord. Sinds de bekendmaking van het overnamebod gisteren daalde de koers met 7 procent. De brouwer erkent dat de overnameprijs aan de ,,hoge'' kant is, maar wijst op het groeipotentieel in met name de VS. Beck's draait daar een omzet van bijna een miljoen hectoliter, een zesde van wat Heineken produceert.

Analisten zijn sceptisch over de deal van Interbrew, dat onder meer ook Leffe, Hoegaarden en Oranjeboom brouwt. Het concern met 38.000 werknemers en een omzet van 10 miljard gulden per jaar strijdt met Heineken en het Amerikaanse Miller om de tweede plaats op de wereldranglijst en dat kost veel geld. Analist Johan van Geeteruyen van de gerenommeerde Belgische fondsbeheerder Petercam wijst erop dat concurrent Scottish & Newcastle vorig jaar 11 keer de operationele winst betaalde voor het Franse Kronenbourg. Dat werd door analisten toen al duur gevonden, terwijl de overnameprijs van Beck's volgens Interbrew op 13 keer de operationele winst ligt. Sommige analisten menen dat de prijs zelfs nog iets hoger is, maar voor een definitief oordeel wachten ze op meer duidelijkheid over de bedrijfsresultaten van Beck's.

Analist Geeteruyen ziet enige ,,strategische kansen'' voor Interbrew, maar vindt de synergie-effecten in de VS met 45 à 65 miljoen gulden bescheiden. Interbrew boekt die voordelen in omdat het bedrijf denkt te profiteren van de distributiekanalen van de plaatselijke bierbrouwer Labatt, dat eigendom is van Interbrew. De analist vreest echter dat de eventuele opmars van Beck's in de VS zeker ook het eigen merk Stella Artois zal schaden, hoewel Interbrew vindt dat Beck's zich meer richt op een jonger publiek.

Een ander probleem dat Interbrew zich met de overname van Beck's op de hals heeft gehaald, is zijn positie in Groot-Brittannië. Het bedrijf heeft er met de nieuwe aanwinst een groot marktaandeel, maar dat moet eerst nog wel door de Britse en Europese mededingingsautoriteiten worden goedgekeurd. Vervelender is dat concurrent Scottish & Newcastle de Britse distributierechten van Beck's in handen heeft.

Beleggers hebben vooralsnog meer vertrouwen in de koers van Heineken. Voor het vorig jaar aan de beurs geïntroduceerde Interbrew betalen zij nog geen 22 keer de jaarwinst. De voorzichtige bewezen strategie van Heineken wordt gewaardeerd met een koers-winstverhouding van ruim 25.