Geen geld voor aanpassing Gleinalm

Oostenrijk breidt tunnels met één buis uit met een tweede om het verkeer te scheiden. Maar de Gleinalm is daar niet bij.

De Oostenrijkse minister van Verkeer Monika Forstinger heeft naar aanleiding van het ongeluk gisteren in de Gleinalmtunnel waarbij vijf Nederlanders om het leven kwamen, gezegd dat de veiligheidsmaatregelen in verkeerstunnels verder moeten worden verbeterd. Ze zei dat momenteel verschillende tunnels die uit één buis bestaan worden uitgebreid met een tweede buis om het verkeer in beide richtingen volledig te scheiden.

Voor de Gleinalm staat een dergelijke uitbreiding overigens nog niet op het programma. Daarvoor is geen geld. Wel zijn voor april volgend jaar extra veiligheidsmaatregelen gepland, waaronder een betere afzuiging van de uitlaatgassen. Met deze aanpassingen zou een bedrag gemoeid zijn van ruim 10 miljoen gulden.

Dagelijks rijden 16.000 auto's door de in 1978 gebouwde en 8,3 kilometer lange tunnel in de snelweg A9 tussen St. Michael en Übelbach in de deelstaat Stiermarken. Volgens minister Forstinger hebben alarmering en hulpverlening na het ongeluk van gisterenmiddag goed gefunctioneerd. Ze zei dat de hulpdiensten snel ter plekke waren en erin geslaagd waren de brand snel te blusen.

De Gleinalmtunnel is op twee na de langste verkeerstunnel in Oostenrijk. Ruim twee jaar geleden, op 29 mei 1999, vielen twaalf doden en 42 gewonden bij een kettingbotsing met brand in de Oostenrijkse Tauerntunnel, 120 kilometer ten westen van de Gleinalm.

Na dat ongeluk zijn tal van Europese tunnels onder de loep genomen. De veiligheid van de Gleinalmtunnel werd daarbij als ,,bedenkelijk'' omschreven, omdat de banen van beide rijrichtingen in één tunnelbuis zijn ondergebracht. ,,Als er in deze tunnel een ongeluk gebeurt, zitten de personen in de auto's als ratten in de val'', aldus een woordvoerder van de ANWB tegen persbureau ANP.

De Oostenrijkse automobilistenvereniging ARBÖ drong er gisteren bij de regering in Wenen opnieuw op aan prioriteit te geven aan de vervanging van alle verkeerstunnels met één buis in belangrijke verkeersverbindingen door tunnels met twee gescheiden buizen.