Citizen Cees

Dit is het verhaal van een kleine kruidenier die een reus werd. Met een modern concept, een supermarkt American style. Die concurrenten als Simon de Wit gewoon opkocht en in de jaren tachtig zelf een vijandige overval door het familiebedrijf SHV verijdelde. Die Nederland aan de salami en de sherry hielp.

En die ook wel eens de mist in ging, zoals met de Fresh Company. Maar in tegenstelling tot Philips worden de marketingblunders deze supermarkt nooit nagedragen.

Misschien komt dat ook wel omdat de kruidenier in de ogen van het publiek toch heel gewoon bleef, ook toen de ene na de andere Amerikaanse miljardenovername van de band begon te rollen en op de jaarlijkse persconferentie steeds meer buitenlandse vlaggen het decor sierden.

Dit zijn Albert Heijn en het beursgenoteerde moederbedrijf Ahold, een van de drie grootste supermarktconcerns ter wereld. Koninklijke Ahold.

Als afzetkanaal van eigen en andermans producten, als inkoper van merkartikelen, als projectontwikkelaar/vastgoedbelegger en als personeelschef is Ahold een van de machtigste Nederlandse ondernemingen. Met een marktaandeel, inclusief deelnemingen in Nederland, van meer dan 40 procent. Mondiale omzet vorig jaar: 52.471.000.000 euro. Ahold en president Cees van der Hoeven zijn trendsetters en trendvolgers. Uit profijt en uit professie.

Supermarkten zijn inmiddels te klein voor de ambitie van Ahold. Van der Hoeven vindt dat het begrip kernactiviteiten best wat breder bezien mag worden. Automatisering maakt het tegenwoordig zoveel gemakkelijker grote concerns te besturen. Vorig jaar stapte Ahold met enkele grote overnames in een nieuwe rol als aanbieder van voeding, ook als u buiten de deur eet.

Albert Heijn doet of deed ook in pc`s, servies, koelkasten en financiële diensten, zoals een eigen beleggingsfonds maar ook een spaarrekening in samenwerking met verzekeraar Aegon.

Het maandblad Allerhande is al jaren een succes. En nu gaat Albert Heijn ook in kranten. Hij heet Alledag maar gaat wekelijks verschijnen, met onder meer de bonusaanbiedingen. En een beursrubriek, met de Tip van de Week? Ahold natuurlijk.

Alledag kost de andere kranten meer dan 45 miljoen gulden aan advertenties. Sommige financiële analisten verlaagden direct hun winstprognoses voor De Telegraaf en Wegener, uitgever van regionele kranten. PCM, de niet-beursgenoteerde uitgever van onder meer deze krant, lijdt het meest.

De Amerikaanse droom, van krantenjongen tot miljonair, neemt een Zaanse wending: van kruidenier tot krantenjongen. Wacht maar tot Hollywood hier lucht van krijgt. Binnenkort in het theater in uw eigen buurtsuper: Citizen Cees.