Avonturen op internetzender

Veronica, dat geen reguliere tv-uitzendingen meer verzorgt, probeert nu avontuurlijke jongeren te bereiken via internet.

Tien mensen van Jamby, ondersteund door een legertje freelancers, hebben de afgelopen tien weken gewerkt aan de programmering van de tv-achtige internetkanalen Truth-or-dare en Point-Victor. Doordat de kanalen alleen op breedbandinternet te zien zijn, is het bereik ervan beperkt tot 350.000 huishoudens. Arjan Postma, general manager bij Jamby, verwacht daarom dat overdag heel wat mensen vanaf hun werk een kijkje zullen nemen.

De kanalen zijn ontwikkeld als onderdeel van een driejarig miljoenencontract met Veronica. Er horen ondersteunende programma's op de televisie bij, maar bij gebrek aan een eigen kanaal moet het voorlopig zonder. Wel is een van de formules, Hitch Bitch, als tv-programma op V8 te zien.

Postma wil binnen drie maanden dagelijks zo'n 30.000 bezoekers trekken. De populaire site Veronica.nl (50.000 bezoekers per dag) waar de kanalen op te zien zijn, is daarbij volgens hem erg belangrijk. Verder rekent hij op de gebruikelijke mond-tot-mond-reclame op het web.

,,Qua entertainment staat internet nog in de kinderschoenen'', zegt Postma. ,,Het is de televisie anno 1960. De tv-wereld kopiëren naar internet werkt niet, maar je kunt wel het belangrijke aspect van planning overnemen. In plaats van in één keer honderd pagina's op een website te zetten, kun je beter honderd keer elke dag wat nieuws doen.''

Het kanaal Truth or dare toont zeven programma's van `entertainende journalistiek' aan de ene kant, tot extreme actie en ongelukken als andere uiterste. De kijker kiest zelf welke kant hij op wil en waar hij meer van wil zien. De filmpjes duren meestal vijf minuten en zijn afkomstig van internet of goedkoop gemaakt door onder anderen leerlingen van de Amsterdamse Film- en Televisieacademie.

Zo is er Suicide Cams, met de laatste beelden van videocamera's die op een creatieve of omslachtige manier kapot zijn gemaakt. Minireports bevat korte reportages waarvan de kijker moet uitmaken of wat hij ziet echt waar is of niet. De discussies in een forum die dat moet opleveren, horen bij het programma. ,,Wij prikkelen tot een mening. Het publiek moet het afmaken'', zegt Postma.

Het tweede kanaal, Point Victor, is gewijd aan reizen. Ook hier presenteert Jamby voor Veronica zeven programma's met dagelijks nieuwe inhoud, zodat de kijker hopelijk regelmatig terugkomt. Net als bij de andere producties is hier veel zorg besteed aan de vormgeving en besturing van de site. Een wolkenkaart laat de wereld zien en onder in het scherm kiest de kijker voor `belevingen' als steden, jungle, duiken, nachtleven. Een keuze voor plek en bezigheid brengt je naar de bijbehorende informatie.

De dagelijkse verse inhoud van Point Victor is onder anderen afkomstig van twee Amsterdamse jongens die al sinds december vorig jaar op wereldreis zijn. De bezoeker kan vragen stellen en ze op pad sturen naar nieuwe bestemmingen. Op dit kanaal wordt ook Ramblers vertoond waarin kandidaten zonder geld in vijf dagen tijd zo ver mogelijk moeten zien te reizen. Ook hun videoverslagjes moeten een wereld aan filmpjes en avonturen opleveren en van de site een ontmoetingsplaats van reislustigen maken. Een `meeting point', in de terminologie van Jamby en Veronica. En een commercieel aantrekkelijke plaats waar de reiswereld zijn consumenten kan vinden. (www.veronica.nl)