Niche-radio op internet

,,Hallo Brabant, dit is een vakantiegroet uit Canada. We zijn hier naartoe geëmigreerd een half jaar geleden en wij luisteren 's avonds even naar Omroep Brabant. Je snapt niet hoe het kan, maar het is wel leuk.'' Het citaat komt uit het gastenboek van Omroep Brabant, dat net als de meeste andere radiostations de mogelijkheid biedt om via internet overal ter wereld naar zijn programma's te luisteren.

,,Radioprogramma's in streaming audio uitzenden op een website is natuurlijk leuk'', aldus J. Maurage van het bedrijf Radio Revolution, ,,maar internetradio is méér dan alleen radio op internet''. Radio Revolution is een Brits internetbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in innovatieve toepassingen van webradio. Op een congres over internetmedia in Londen legde Maurage onlangs uit hoe radiostations volgens hem kunnen overleven in het internettijdperk.

,,Radiostations kunnen nu nog profiteren van de schaarste in de ether. Het aantal concurrenten is daardoor beperkt. Op internet daarentegen zijn er oneindig veel concurrenten.'' De internetluisteraar is bovendien aanzienlijk minder trouw dan de traditionele radioluisteraar. ,,Als hij een nummer hoort dat hem niet bevalt, schakelt hij direct door naar het volgende station.''

Dat is vervelend voor een radiostation dat voor zijn inkomsten afhankelijk is van de verkoop van reclamezendtijd, want een station is pas interessant voor adverteerders als het erin slaagt luisteraars vast te houden. Sommige webstations hebben dit probleem ondervangen door op hun website een knop te maken met `volgende nummer'. Als de muziek hem niet bevalt, hoeft de luisteraar daar maar op te klikken en wordt direct de volgende plaat gestart.

Bij een radiostation dat alleen zijn bestaande programma's één-op-één doorgeeft via internet, kan dat natuurlijk niet. Dit soort ,,éénrichtingsverkeer van zender naar ontvanger'' is volgens Maurage dan ook uit de tijd. ,,Radiostations moeten hun luisteraars op internet vooral veel keuze bieden. Ze moeten bijvoorbeeld naar hun favoriete programma kunnen luisteren, wanneer zij dat willen. Als ze 's avonds naar die ene populaire ochtendshow willen luisteren, moet dat kunnen.''

Behalve dit soort radio on demand moeten stations ook op zoek gaan naar nieuwe niches. ,,Het is technisch vrij eenvoudig om onder de vlag van één station tientallen internetstations te beginnen, met allemaal verschillende muziekformats.'' Als de bestaande stations dit niet doen, lopen ze het risico dat nieuwe internetspelers op deze niches inspringen. ,,De gevestigde spelers kunnen dit eenvoudig voorkomen omdat ze op internet kunnen profiteren van hun sterke merknaam.''

Het wereldwijde web biedt ook mogelijkheden om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Zo zouden reclamespotjes van bestaande adverteerders na bijbetaling ook via internet uitgezonden kunnen worden. Terwijl zo'n spotje gedraaid wordt, zou dan een aanklikbare advertentiebanner van dezelfde adverteerder getoond kunnen worden. Adverteerders zouden ook nichekanalen die aansluiten bij hun doelgroep moeten kunnen sponsoren. Behalve reclame-inkomsten zouden radiostations op internet ook omzet kunnen genereren door bijvoorbeeld een overeenkomst te sluiten met een elektronische muziekwinkel, opdat luisteraars de muziek die ze horen direct kunnen bestellen.

Stations zouden verder hun kennis en deskundigheid op het gebied van radio maken te gelde kunnen maken door ook voor derden nichestations te gaan maken. Maurage: ,,Er zijn genoeg bedrijven die via hun website loyaliteit met een merk of product op willen bouwen. Dat kan heel goed met een eigen internetradiostation. Bij een muziekblad dat over een bepaalde muziekstijl schrijft, past bijvoorbeeld heel goed een radiostation dat alleen die muzieksoort draait. Een fansite wil misschien wel een station met 24 uur per dag muziek van dezelfde artiest.''