KLM: knippen en snoeien in kosten

Als minder mensen reizen gaat KLM minder vliegen. Voor het tweede jaar achter elkaar. Een vraaggesprek met personeelsdirecteur Cees van Woudenberg.

Met een ,,reculer pour mieux sauter'', kondigde president-directeur Leo van Wijk van KLM vorig jaar bezuinigingsprogramma Baseline aan. Dat was bedoeld om kosten te besparen, eveneens vooruitlopend op de overlappingen die de alliantie met Alitalia moest opleveren. Vandaag kondigde KLM opnieuw een reorganisatie aan, vooruitlopend op de teruglopende vervoersvraag. Dat komt neer op 3 procent minder vluchten dan vorig jaar en minder banen. Personeelsdirecteur Cees van Woudenberg van KLM benadrukt dat er geen sprake is van een `tweede Baseline', ,,maar het type maatregelen is hetzelfde''. Een vraaggesprek.

Wat houden de bezuinigingen in?

,,We zien een teruggang in met name vracht. Bij de passagiers vallen de grootste klappen in het hoogwaardige vervoer, de business class. Dat komt doordat bedrijven het reisbeleid voor hun personeel aanpassen. Als er minder vraag is naar het vervoer kan je twee dingen doen. Vliegtuigen aan de grond houden, wat we eigenlijk niet graag doen omdat dat minder inkomsten betekent. Deze winter houden we één 737-300 aan de grond. We vliegen minder naar de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en het Verre Oosten bijvoorbeeld. Maar er zijn legio voorbeelden van bestemmingen waar we het aantal vluchten verhoogd hebben. Een andere aanpassing betreft het personeel.''

Wat staat het personeel te wachten?

,,Onze medewerkers zijn zich er zeer van bewust dat het niet goed gaat in de luchtvaart. In totaal zullen van de 2.800 arbeidsplaatsen in Nederland vijfhonderd plaatsen verdwijnen. Dit zal voornamelijk gebeuren door tijdelijke arbeidscontracten niet te verlengen. De reducering heeft al gedeeltelijk plaatsgevonden bij de vrachtafdelingen, waar van de 1.500 tot 2.000 plaatsen 150 weg moeten. Op de standplaats Schiphol zullen banen komen te vervallen, evenals bij het cabinepersoneel en op de onderhoudsafdeling. Daar zullen voornamelijk `minder meer' mensen komen te werken. Voor het personeel op de bestemmingen waar we niet meer op vliegen heeft de bezuiniging wél verstrekkende gevolgen gehad. Daar hebben we mensen moeten ontslaan.''

Baseline twee?

,,Het type maatregelen lijkt op elkaar, maar we hebben het personeel uitdrukkelijk verteld dat dit geen Baseline twee is. Het is geen kostenbesparing vanuit een centrale regie, die voor het hele bedrijf geldt. Het gaat nu om bepaalde divisies, waarover de lokale managers beslissingen moeten nemen. Daarover moeten ze uiteraard wel verantwoordelijkheid afleggen. We kijken scherp waar we moeten knippen en snoeien. Als een manager goede reden heeft om 50 nieuwe pc's aan te schaffen, zal de eerste vraag zijn of dat er dit jaar geen 20 kunnen zijn en de rest volgend jaar.''

Bij aanvang van de vorige bezuinigingsoperatie had KLM 27.500 mensen in vaste dienst. Daarvan zouden 2.000 banen verdwijnen. Nu, een jaar later, heeft het bedrijf zelfs méér mensen in dienst.

,,Ja, dat is altijd lastig uit te leggen. De personeelsbezetting in de zomerdrukte en in het winterseizoen maken al een paar honderd man verschil uit. Daarnaast is er een verschil tussen afdelingen die direct aan de productie gebonden zijn, zoals het cabinepersoneel, en afdelingen die veel voor derden werken. Die divisies, zoals bijvoorbeeld de it- en de onderhoudsafdeling, groeien nog steeds. Verder is er geen bedrijf in Nederland waar zoveel parttimers werken als bij ons. Soms is het appels met peren vergelijken.''