Gevecht in VS om aanbieder van satelliet-tv

In de Verenigde Staten is een strijd ontstaan rond de overname van de marktleider van satelliettelevisie Hughes DirecTV. Branchegenoot Echostar heeft een bod uitgebracht van 32,3 miljard dollar.

Het bod van omgerekend 80 miljard gulden komt op een moment, dat het Australische mediabedrijf News Corp. – eigendom van Mordoch – in exclusieve onderhandeling is over de aankoop van het bedrijf.

Hughes is in Amerika met bijna 10 miljoen abonnees de grootste aanbieder van satelliettelevisie terwijl Echostar met 6 miljoen aansluitingen de nummer twee is. Bij een succesvolle overname krijgt de nieuwe combinatie een marktaandeel van rond de 90 procent. Volgens deskundigen zal toestemming van de kartelautoriteiten daarom moeilijk zijn.

De biedingenstrijd rond de aanbieders van satelliettelevisie is een gevolg van het vijandige bod twee weken geleden van kabelexploitant Comcast op de kabeltelevisie-activiteiten van AT&T. Echostar is bang dat door nieuwe diensten de kabel aan terrein wint ten koste van ontvangst via de satelliet. Een dominante satellietaanbieder kan deze trend wellicht pareren, zo verklaart Echostar.

Het bod van Echostar ligt 18 procent boven de beurskoers van Hughes DirecTV van afgelopen vrijdag. Grootaandeelhouder van Hughes is autofabrikant General Motors, dat 32 procent in handen heeft. De hoogte van het bod van rivaal News Corp. is geheim. Wel is duidelijk dat de Australische bedrijf een combinatie van contanten en aandelen biedt, terwijl Echostar uitsluitend in aandelen wil betalen. Het bod van Echostar is twee keer zo hoog als de beurswaarde van het bedrijf zelf.

Echostar verklaart dat het bod hoger ligt dan dat van News Corp. Door de bestaande activiteiten samen te voegen bespaart Echostar, volgens topman Charles Ergen, na vier jaar jaarlijks 4,5 miljard dollar (ruim 11 miljard gulden). News Corp. heeft dit soort synergievoordelen niet omdat het bedrijf niet actief is op de Amerikaanse markt. Het Australische bedrijf wil Hughes samenvoegen met Sky Global, dat tot dusver alleen aanwezig is op de Europese en Aziatische markt.