Shinji Ono?

De Japanner Shinjo Ono van Feyenoord wordt in Rotterdam op de voet gevolgd door de Japanse media. De in zijn land immens populaire Ono moet voor Feyenoord niet alleen garant staan voor sportief, maar ook voor commercieel succes. Een goede zet?

Paul Foortse, topsportadviseur: ,,Ono is door Feyenoord natuurlijk primair aangetrokken om de ploeg beter te laten spelen. Dankzij Ono kan Feyenoord geld verdienen in Japan. Dat idee is niet nieuw: Italiaanse clubs proberen al een tijdje geld te genereren door populaire spelers weg te halen uit de minder bekende voetballanden. Het kan echter gebeuren dat Ono op de bank terechtkomt. Er kan dus een spanningsveld ontstaan tussen het management van Feyenoord en trainer Van Marwijk. Als Ono speelt, worden maandelijks een hele hoop Feyenoordshirtjes met zijn naam erop verkocht in Japan.''

Theo van Duivenbode, commercieel directeur van hoofdsponsor Stad Rotterdam Verzekeringen en oud-speler: ,,Als Ono een goede aankoop blijkt te zijn, heeft Feyenoord een gouden zet gedaan. Ono zal dan wel elke week moeten spelen, maar die keuze moet trainer Van Marwijk maken. Voetbalclubs proberen natuurlijk op veel manieren geld te verdienen. Uiteindelijk gaat het toch om het product voetbal. Als Feyenoord de merchandising goed aanpakt, kan de aankoop van Ono erg lucratief zijn. Feyenoord kan misschien wel interessante televisiecontracten afsluiten met Japanse stations.''

Bert van Marwijk, trainer Feyenoord: ,,Door al die belangstelling van de Japanse media voor Ono heb ik nog nauwelijks kunnen praten met die jongen. Elke dag wordt er aan me gevraagd wat ik van hem vind, zelfs als hij maar tien minuten heeft meegedaan in een oefenwedstrijd. Ik kijk hoofdzakelijk naar het voetbalgedeelte bij deze club, en trek mijn conclusies over Ono als voetballer. Hij is een intelligente jongen en een prima speler. Anders hadden we hem ook niet aangetrokken.''

Y. Matsunaga, directrice van de culturele afdeling van de Japanse ambassade in Nederland: ,,De relatie tussen Nederland en Japan zal door de komst van Ono naar Rotterdam alleen maar beter worden. Ono is een grote naam in Japan, elke voetballiefhebber is gek van hem. Momenteel is voetbal, na honkbal, de tweede sport in mijn vaderland. Het is niet vreemd dat sporters worden gebruikt als marketinginstrument. In de Verenigde Staten speelt Ichoro, de beste Japanse honkballer. Zijn komst legt zijn huidige club geen windeieren. Met sport mag best geld worden verdiend, het salaris van uitmuntende sporters zal toch betaald moeten worden.''

Hidetoshi Matsura, journalist van de Japanse sportkrant Nikkan Sport: ,,Na Nakata van Parma is Ono de meest populaire speler van Japan. In mijn land willen de mensen elke dag iets over Ono lezen, elk detail uit zijn leven is interessant. Veel journalisten blijven hem de eerste twee, drie maanden bij Feyenoord volgen. Ono is jong, succesvol en heeft al meer dan twintig interlands gespeeld voor Japan. Als hij gaat presteren bij Feyenoord, heeft die club goede zaken gedaan. Nu al worden er veel Feyenoordshirts met Ono's naam erop verkocht in Japan. Als Feyenoord het goed aanpakt, kan de club veel geld verdienen met de aankoop van Ono.''

Frank van den Wall Bake, directeur sportmarketingbureau Trefpunt: ,,Feyenoord verraste me niet met de aankoop van Ono. Italiaanse clubs slaan al jaren bruggen naar commercieel interessante spelers uit Japan, China en Zuid-Korea. Veel wedstrijden van Feyenoord zullen nu in Japan rechtstreeks worden uitgezonden. Japanse toeristen zullen de weg naar Rotterdam en stadion De Kuip sneller vinden. Spelers uit Japan zijn verhoudingsgewijs niet duur, Feyenoord kan dus spekkoper zijn. Uit marketingoogpunt bezien zou het minder interessant voor Feyenoord worden als Ono op de reservebank terechtkomt. Dan daalt de financiële waarde van die jongen.