BA, American hernieuwen toenadering

Luchtvaartmaatschappijen British Airways en American Airlines zullen opnieuw proberen toestemming te krijgen voor een verregaande samenwerking op de Noord-Atlantische routes.

Als dat lukt is de kans voor KLM op een fusie met British Airways aanzienlijk verkleind. American Airlines (AA), met meer dan duizend vliegtuigen de grootste maatschappij ter wereld, en British Airways (BA), de grootste in Europa, probeerden vijf jaar geleden al tot een alliantie te komen. Na drie jaar concludeerden de mededingingsautoriteiten in zowel Brussel als Washington dat de twee een te dominante positie zouden krijgen op de routes tussen Londen Heathrow en de Verenigde Staten. Dat zijn de meest winstgevende luchtvaartroutes.

Voordat American en BA toestemming krijgen voor hun alliantieplannen zullen de Amerikaanse en Britse regeringen overeenstemming moeten bereiken over een `open skies'-verdrag. Nu gelden nog grote beperkingen in het vliegverkeer tussen beide landen. Zo mogen slechts vier maatschappijen, waaronder AA en BA, vluchten uitvoeren tussen Amerika en Londen Heathrow, de drukste internationale luchthaven.

De kans voor KLM op een fusie met BA is hierdoor mogelijk aanzienlijk verkleind. KLM heeft al een Amerikaanse partner en is niet bereid die op te geven. President-directeur L. van Wijk zei onlangs opnieuw een fusie aan te willen gaan met BA, mits de Britten de samenwerking met hun Amerikaanse partner zouden opzeggen.

Maar een woordvoerder van KLM benadrukte gisteravond dat er voorlopig nog geen goedkeuring voor de plannen van BA is met American. ,,En als het goedgekeurd wordt, is onze interesse nog daar. British Airways blijft de meest natuurlijke partner, ook al is dit een complicerende factor.'' Ook zegt KLM dat een Amerikaanse partner het probleem voor BA in Europa niet oplost. Ook daar heeft de maatschappij een partner nodig. Delta Air Lines en KLM-partner Northwest Airlines hebben bezwaren tegen de plannen van American en BA geuit, omdat zij niet op Heathrow mogen vliegen.