Wraakzuchtige, pillenslikkende politieman

Vier jaar na de eerste aankondiging ligt het actiespel Max Payne eindelijk in de winkel. Het wachten lijkt de moeite waard. ,,Het is een van de meest realistische schietspellen die ik ooit heb gespeeld'', aldus een bezoeker van een van de Max Payne-fansites.

Op internet circuleren al tijden geruchten over Max Payne, de nieuwe zogenaamde third person shooter van het Finse softwarehuis Remedy en uitgever Take2. Het schietspel waarbij de speler over de schouder van een New-Yorkse politieagent meekijkt hoe hij de onderwereld te lijf gaat, was al een keer bijna afgeschreven door de kenners. Maar na vier jaar bouwen is Max Payne toch af. In mei toonde Remedy de eerste demo's op de spelletjesbeurs Electronic Entertainment Expo in Los Angeles en sinds vorige week is Max Payne op de markt.

Het is al vaker gezegd, maar de grenzen tussen film en computerspel vervagen. Terwijl de digitale heldin Lara Croft transformeert in een persoon van vlees en bloed, lijkt bij Max Payne het omgekeerde het geval. Payne is een beetje Bruce Willis, een vleugje Arnold Schwarzenegger en een flinke dosis Jean-Claude van Damme. De agent komt op een dag thuis en ziet hoe junkies zijn vrouw en kind vermoorden. Payne zweert wraak en infiltreert in de drugsmaffia. Slechts Max' chef is op de hoogte van zijn praktijken en als deze wordt vermoord, beginnen de problemen voor Payne pas echt. De drugswereld zoekt infiltrant Payne en de politie verdenkt hem van moord op zijn superieur. Kortom, het doorsnee scenario voor een Hollywood-politiefilm. Maar mét film noir-elementen, benadrukt de Nederlandse distributeur. Zo verkondigt Max, pijnstillers slikkend en depressievig, zo nu en dan filosofische wijsheden.

Maar ondanks het bekende thema en de lineaire verhaallijn, mag de uitvoering er zeker zijn. Het geluid is goed verzorgd, met name de donkere stem van Payne en de effecten tijdens de (in slow motion uitgevoerde) gevechten. Het beeld is zeer realistisch, onder meer dankzij de nieuwe 3D-versneller Max-FX van Remedy. Sneeuwstormen, gezichtsuitdrukkingen en wapens lijken levensecht. Het spel stelt daarvoor wel zeer forse eisen aan de computerapparatuur.

Voor de echte fans bevat de cd-rom drie extra programma's om zelf het spel uit te breiden. Na enige oefening is het mogelijk om nieuwe spelers te ontwerpen, levels te bouwen en geluidseffecten toe te voegen. Op het web is nog meer beschikbaar, bijvoorbeeld een programma om in de huid van Max Payne te kruipen, speciaal voor de liefhebbers van first person shooters.

Er komt overigens geen uitvoering om met meerdere personen tegelijkertijd te spelen – iets wat wel populair is onder gamers. Wel wordt nog dit jaar een versie voor de PlayStation2 verwacht.

Max Payne. Uitgever Take2.

Het spel zou moeten werken op een 450MHz Pentium II-processor met 96 MB RAM en 16MB Direct3D compatible grafische kaart.

Beter is een 700 MHz Pentium III (128 MB RAM, 32 MB videogeheugen), maar echt leuk wordt het pas met een 1GHz Pentium III (192 MB RAM, 64 MB video).

Geschikt voor Windows 95. Prijs: 99,95 gulden.

Internet: www.maxpayne.com, www.maxpayne.nl