Unilever vaart wel bij gezond eten

Voedings- en zeepconcern Unilever heeft weinig last van de economische teruggang. Vooral de groeiende vraag naar `gezonde' voeding in Europa houdt de resultaten op peil.

Unilever is bijvoorbeeld de grootste verkoper van olijfolie in Europa, waarvan steeds meer wordt verkocht. Ook de introductie van de cholesterolverlagende margarine, Becel Pro-Activ, is volgens Unilever een succes.

De nettowinst steeg in het tweede kwartaal van dit jaar tot 900 miljoen euro (1,9 miljard gulden), een stijging van 52 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo maakte het Nederlands-Britse concern vanochtend bekend.

De omzet van Unilever, bekend van merken als Knorr, Omo, Lux, Magnum en Dove, steeg in het tweede kwartaal met 15 procent naar 30,1 miljard gulden. Die stijging is deels te danken aan overnames zoals van het Amerikaanse voedingsconcern Bestfoods en de ijsfabriek Ben & Jerry's vorig jaar.

De integratie van Bestfoods en de grootscheepse reorganisatie `De Weg naar Groei' gaan wel ten koste van 33.000 banen. Daarvan zijn er inmiddels 13.500 verdwenen, zei bestuursvoozitter Antony Burgmans vanochtend in een toelichting.

Unilever heeft weinig last van de economische teruggang in de Verenigde Staten, waar het bedrijf een kwart van zijn omzet haalt. Zonder de overnames mee te rekenen, steeg de omzet er 3 procent, terwijl de verkopen in Europa met 1 procent toenamen. De economische onzekerheid in Zuid-Amerika, met name Argentinië, lijkt het bedrijf niet te treffen. Daar boekte het concern een autonome groei van 5 procent.

Oorzaak van de winstgroei is ook de voortvarende integratie tussen Unilever en Bestfoods, dat Unilever vorig jaar voor 56 miljard gulden kocht. Dat levert dit jaar naar schatting 870 miljoen gulden aan besparingen op, zei voorzitter Burgmans.

De reorganisatie `De Weg naar Groei', die begin vorig jaar werd aangekondigd, voorziet in sluiting van tientallen fabrieken. Er zijn er al 33 dicht. Ook besloot Unilever het aantal merken terug te brengen van 1.600 tot 400. Onder meer All, Dubro en Diamant zijn al gesneuveld. Binnenkort volgt de opheffing van het margarinemerk Zeeuws Meisje, zo werd vanochtend definitief. Burgmans: ,,Velen vinden dat jammer, maar het vervelende is dat niemand Zeeuws Meisje koopt.''