Peulenschil

Internet wordt zwaar overschat, mopperde topman Cees van der Hoeven van Ahold twee jaar geleden toen de internethype net lekker aan het opzwellen was. Bedrijven die geen miljarden in internet pompten, kwamen op de beurs in het verdomhoekje terecht. Maar Ahold bleef op de kleintjes letten. Albert Heijn had immers al vijftien jaar ervaring met thuisbezorgen en daar al veertien jaar verlies gemaakt.

Van der Hoeven werd na die opmerking bijgezet in de stoffige toonkamers van de Oude Economie. De trage dinosaurussen gaan het loodje leggen, verkondigden verlichte geesten als hoogleraar Roel Pieper en consultant Hans Wijers.

De scepsis van Van der Hoeven hield niet lang stand onder het hoongelach der gelovigen. Zijn bekering leidde bijvoorbeeld tot een privé-investering van ruim een half miljoen gulden in het prachtige internetbedrijf World Online. Van der Hoeven bleek bij de `friends & family' van Nina Brink te horen.

In april 2000 schaarde ook Ahold zich in de voorhoede met een bod van tientallen miljoenen dollars op een groot belang in de Amerikaanse webwinkel Peapod – vertaling: peulenschil. Een jaar later zijn alle beursgenoteerde concurrenten van Peapod in de VS failliet. Ook Peapod dreigde door kasproblemen van de Nasdaq verwijderd te worden. De enige oplossing bleek een bod van 37 miljoen dollar van Ahold op de overige aandelen. Het path tot profit kost nog eens 115 miljoen dollar. Peanuts for Peapod, zeggen ze bij Ahold. Uitgegleden over een peulenschil, zegt de rest van de wereld.