Albert Heijn komt met huis-aan-huis blad

Albert Heijn gaat vanaf september of oktober wekelijks een huis-aan-huis blad in geheel Nederland verspreiden. De supermarktketen zal daarom stoppen met de wekelijkse advertenties in de landelijke dagbladen en regionale kranten. Het huis-aan-huis blad, dat in A5-formaat verschijnt en Alledag gaat heten, is zestien kleurenpagina's dik en krijgt een oplage van zes miljoen exemplaren.

De beslissing van de grootste supermarktketen komt na een succesvolle proef in het zuiden van Nederland. Albert Heijn verspreidt daar sinds vorig najaar Alledag. ,,We zijn met name tevreden over het bereik'', zegt een woordvoerder van de winkelketen. Albert Heijn stopte tegelijkertijd met adverteren in de regionale kranten De Limburger en het Limburgs Dagblad.

Albert Heijn zegt over te gaan op `een geheel nieuwe communicatie-strategie' om beter en meer mensen te bereiken. Naast het huis-aan-huis blad, waarin ondermeer alle bonusaanbiedingen van de week staan, zet de supermarktketen structureel televisie-commercials en radioboodschappen in. Voorheen gebeurde dat alleen bij bepaalde acties van Albert Heijn. De commercials op televisies zullen thematisch van aard zijn, zoals bewust eten en drinken. Er is nog geen keus gemaakt of Albert Heijn de tv-spotjes uitsluitend onderbrengt bij de publieke of commerciële zenders.

Naar verluidt geeft Albert Heijn jaarlijks 45 miljoen gulden uit aan advertenties in de landelijke dagbladen en regionale kranten. De woordvoerder van Albert Heijn wil niet zeggen of de keten met het huis-aan-huis blad, waarin geen advertenties van fabrikanten komen te staan, geld bespaart. Interlanden, onderdeel van uitgever Wegener, zal Alledag distribueren.

PCM Uitgevers, de grootste uitgever van landelijke dagbladen, zegt de beslissing van Albert Heijn `zeer zorgelijk' te vinden. ,,Dit heeft niets te maken met de economische malaise maar wel met het medium kranten. De oplagedaling waar de dagbladen mee kampen moeten we keren'', verklaart commercieel directeur C. Vis. ,,Maar we zullen proberen Albert Heijn, één van onze grootste adverteerders, proberen terug te krijgen.''