Van kinky naar couture

Jonge Nederlandse modemakers staan stevig in de schijnwerpers, de laatste tijd. Maar één inmiddels succesvolle jonge ontwerper van eigen bodem wordt in Nederland over het hoofd gezien: Jeroen van de Ven met zijn label Jdesign. De 32-jarige Van de Ven woont in Londen en is alleen buiten Nederland bekend. Zijn werk was te zien in bladen als Vogue, Marie Claire en Harpers Bazaar en beroemdheden als Bryan Ferry dragen zijn creaties. Hij werkte samen met ontwerpers als Alexander McQueen en spraakmakende videoclipmakers als Chris Cunningham en ontwerpt speciale kledingstukken voor gerenommeerde merken als Dior. Hij werkte met fotograaf Oleg vorig jaar in Groot-Brittannië uitgeroepen tot beste commerciële fotograaf. De BBC wijdde een documentaire aan de Brabantse ontwerper.

In zijn atelier (in een oud warenhuis in de Londense wijk Brixton, kalender met naakte vrouwen aan de deur, gitaarrock en trance uit de ghettoblaster) oogt Van de Ven niet bepaald als een doorsnee Hollandse jongen: grote, abstracte tatoeages in zwart en paars over zijn gespierde armen, rug en kale hoofd, flinke metalen ringen door zijn uitgerekte oorlellen, een piercing door zijn onderlip en zilveren hoektanden. Zijn uiterlijk zegt veel over de kleding die hij ontwerpt: die is al net zo heftig. Zijn handelsmerk is een korset met een extreem smalle taille van 40 tot 43 centimeter. Slechts weinig ontwerpers zijn zoals hij in korsetten gespecialiseerd. Het dragen ervan is overigens ook een kunst op zichzelf: een korset van Van de Ven is zó strak dat de draagster er eerst wat mee moet trainen door het steeds meer aan te snoeren. Pas daarna kan ze in korset naar een feestje zonder na een kwartier flauw te vallen. Van de Ven verkoopt zijn korsetten al jaren in winkels voor kinky kleding in onder meer Canada, Japan, Amerika en Italië. Er gaan er 30 à 40 per maand de deur uit, voor prijzen vanaf 117 pond.

In de ,,kinky hoek'' kwam Van de Ven terecht als ,,gefrustreerd muzikant'' die veel uitging in Amsterdam. In clubs als Roxy en tijdens de gewaagde Wasteland-party's was sexy kleding zeer gangbaar. Van de Ven, gefascineerd door die kledingstijl met veel rubber, leer en elementen uit de seksindustrie, liet de muziek voor wat het was en werkte twee jaar bij The Mask, een fetisjzaak. Daar kreeg hij binnen een half jaar het maken van korsetten onder de knie. Hij verhuisde naar Londen (,,Daar is de fetisj-scene groter'') en naast een baan in een soortgelijke winkel studeerde hij aan het Londen Centre for Fashion Studies.

Inmiddels is de fetisjkleding bijzaak geworden. ,,Ik vind fetisj nog steeds interessant en sexy'', zegt hij, ,,maar het is allemaal wat rechttoe rechtaan. Ik wil nu echt exclusieve dingen doen.'' Met zijn kinky lijn verdient hij genoeg geld om te kunnen experimenteren met andere vormen en materialen. Zijn de korsetten in de fetisjzaken nog altijd van leer, pvc en rubber, de couture-exemplaren zijn bijvoorbeeld met grof gesponnen mohair bewerkt. Een korset van leer en staal combineert hij met een wollen mantelpakje, of hij tuigt zijn korsetten op met donkergroene glimmende hanenveren, een col van lang blond mensenhaar en franjes van kralen. En hij waagt zich steeds meer aan andere kledingstukken, die hij bijvoorbeeld bewerkt met kristal. Deze couturelijn is beduidend duurder dan de `fetisjlijn'. Je betaalt al gauw 4.000 pond voor een met kristal bewerkte creatie en 1.000 pond voor een wollen pak.

Zijn start als ontwerper in een zo `obscuur' en beperkt circuit maakt het begrijpelijk dat Van de Ven in de reguliere Nederlandse couture- en prêt-à-porterwereld zo onzichtbaar is gebleven. Maar het kan hem niet echt veel schelen; buitenlandse opdrachten genoeg. De ontwerper heeft zelfs geen idee van wat er hier in de modewereld gebeurt. Alleen van Viktor & Rolf heeft hij gehoord.

Of hij het ooit zo ver zal schoppen als dit tweetal? Van de Ven ziet het somber in: ,,Iedere grote ontwerper steelt wel iets van fetisjistische kleding. Zo zie je in het komend modeseizoen veel korsetten en bondage. Maar je loopbaan beginnen in de seksbranche, zoals ik, blijft absoluut not done.''

De fetisjlijn van Jdesign wordt onder meer verkocht bij Skin Tight in Rotterdam (Josephstraat 160, 010-4363756) en Absolute Danny in Amsterdam

(Oudezijds Achterburgwal 78,

020-4210915).

Andere informatie: www.jdesign.com