Buhrmann moet belofte intrekken

Buhrmann, 's werelds grootste handelaar in kantoorartikelen als pennen en papier, heeft zijn vierde winstwaarschuwing dit jaar gegeven. ,,We kunnen onze belofte niet waarmaken'', zei topman F. Koffrie.

Buhrmann, dat op jaarbasis meer dan 20 miljard gulden omzet, publiceerde vanochtend resultaten over het tweede kwartaal die fors lager uitvielen dan analisten hadden verwacht. De winst (exclusief de kosten van overnamepremies) halveerde tot 29 miljoen euro (64 miljoen gulden) terwijl analisten rekenden op zo'n 44 miljoen euro.

Het bedrijf heeft last van de stagnatie in de Amerikaanse economie waardoor bedrijven op alle mogelijke manieren kosten besparen. ,,Ze kopen een goedkope in plaats van een dure pen'', zei Koffrie. Die trend zal dit halfjaar bovendien overslaan naar Europa, verwacht hij. ,,Europese bedrijven reageren tegenwoordig zoals Amerikaanse bedrijven.'' Buhrmann verkocht afgelopen kwartaal in Europa al beduidend minder kopieermachines en kantoormeubelen, producten waarvan vervanging eenvoudig uit te stellen is.

Door de slechte markt verwacht Buhrmann dat de winst over geheel 2001 zal dalen tot 160 miljoen euro tegen een winst van 266 miljoen euro afgelopen jaar. Per aandeel komt de winst dan uit op 1 euro, in plaats van de 1,85 euro die Buhrmann beleggers beloofde op 10 mei.

Buhrmann heeft sinds april, toen voor het eerst duidelijk werd dat de cijfers tegen zouden vallen, de prognoses nog drie keer neerwaarts bijgesteld: op 10 mei, op 26 juni en vandaag. Vooral de waarschuwingen in april — kort na een emissie van nieuwe aandelen — en juni leidden tot een forse koersval. Buhrmann piekte in maart dit jaar op 33,90 euro, maar belandde na de waarschuwingen in een vrije val die vanochtend tot een laagtepunt van 7,85 euro leidde.

Koffrie vindt niet dat hij moet opstappen wegens de slechte cijfers. ,,We hebben geen misstappen begaan'', zei Koffrie. ,,Een aantal aannames over het gedrag van klanten is niet uitgekomen.'' Buhrmann was bijvoorbeeld verrast over de bezuinigingswoede van bedrijven bij tegenvallende economische groei en had juist verwacht dat de verkoop van pennen en paperclips redelijk ongevoelig was voor de conjunctuur. In het afgelopen kwartaal daalde de omzet van `standaard kantoorartikelen' in de Verenigde Staten met 6 procent.