Prijsafspraken over cd's van drie tenoren

De prijzen van de verschillende Three Tenors-cd's stemden wel héél erg overeen, zo viel de Amerikaanse kartelpolitie op. En inderdaad, na onderzoek bleek dat de platenmaatschappijen Warner en Vivendi Universal prijsafspraken hadden gemaakt.

De cd's en video's die elke vier jaar gemaakt worden door de drie tenoren Jose Carreras, Placido Domingo en Luciano Pavarotti zijn enorme verkoopsuccessen. Maar de twee platenmaatschappijen die samen het derde deel, The Three Tenors: Paris 1998, uitgaven vreesden vooraf voor een teleurstellende verkoop.

Daarom spraken Warner en Vivendi (de huidige eigenaar van PolyGram, die de cd produceerde) af de eerdere cd's en video's van de serie in de eerste maanden na de uitgave van het nieuwe album niet af te prijzen. Dat is gewoonlijk wel het geval bij nieuwe uitgaven van dezelfde artiesten. Hierdoor zouden consumenten niet in de verleiding komen in plaats van het laatste deel een – goedkopere – eerdere versie aan te schaffen.

De Amerikaanse kartelpolitie FTC heeft Warner en Vivendi Universal nu aangeklaagd wegens prijsafspraken. ,,Het doel van de afspraken was concurrentie tegen te gaan, prijzen te verhogen en consumenten te benadelen'', zo stelt de FTC.

Volgens de organisatie hadden de grote concerns beter moeten weten dan de prijsafspraken te maken. Vivendi zegt niets onwettigs gedaan te hebben en gaat tegen de aanklacht in beroep. Warner heeft een schikking getroffen met de FTC en heeft beloofd het niet meer te doen.