Marlon Brando als tienermeisje

In Engeland maakten ze vorige jaar een film over een jongetje dat balletdanst, in Amerika een film over een meisje dat bokst. Beide films, Billy Elliot en Girlfight, laten zien hoe in theorie reeds verdampte vooroordelen over mannen en vrouwen in de praktijk nog bevochten moeten worden. Girlfight, het debuut van de Amerikaanse Karyn Kusama (1968), is minder zoet en minder grappig dan Billy Elliot. De film, die op vele festivals prijzen won, onder meer op Sundance, houdt zich voor het grootste deel aan de conventies van de Amerikaanse sportfilm, maar is juist het aardigst wanneer hij daarvan een beetje afwijkt, niet te veel, maar net genoeg. De heldin van de film wint haar eerste gevecht bijvoorbeeld niet door haar tegenstander knock-out te slaan, maar doordat hij een regel overtreedt. Ook komt de verhouding met haar vader, die we toch elke keer weer in het publiek verwachten, niet meer goed. Kusama toont zich met het net niet inlossen van gewekte veranderingen een goede leerling van de Amerikaans onafhankelijke meester John Sayles, bij wie ze het vak leerde en die nu als een van de producenten van Girlfight optreedt (hij heeft ook nog een cameo in de film). Ook in de manier waarop de gevechten zijn gefilmd, toont Kusama zich terughoudend. Geen slowmotion, geen zwart-wit, geen spektakel, maar een gelaten handheldcamera die niet al tijdens de gevechten duidelijk maakt wie er heeft gewonnen. Dat horen we naderhand van de jury. Girlfight is geen Rocky met meisjes.

Grootste troef van Girlfight is de hoofdrol, die door Michelle Rodriquez van veel ingehouden en uitgebarsten woede wordt voorzien. Rodriquez had geen enkele ervaring voor ze Diana speelde. Kusama noemt haar soms terecht 'Marlon Brando in de vorm van een tienermeisje'. Boksen is voor Diana niet alleen een manier om aan het getto te ontsnappen (in dit geval een achterbuurt in Brooklyn), maar ook om vrouw te worden. Haar succes in de ring zorgt ervoor dat ze erbuiten haar borsten niet meer hoeft te verbergen. Het is aangenaam om schoonheid te ontdekken in een gezicht en een lichaam dat de kijker niet alleen om die reden wordt aangeboden. Alsof schoonheid een bijproduct is van iets anders.

Girlfight. Regie: Karyn Kusama. Met: Michelle Rodriquez, Santiago Douglas, Jaime Tirelli, Ray Santiago, Elisa Bocanegra. In: 9 theaters.