Allochtone samoerai tegen racisme

Zoals de ondertitel van de Franse film Yamakasi - Les samouraïs des temps modernes al aangeeft, is het een nieuwe variant op De zeven samoerai uit 1954. In die vaak geïmiteerde klassieker van Akira Kurosawa werden zeven dolende ridders in de 16de eeuw tegen een symbolische vergoeding ingehuurd door dorpelingen om hen te beschermen tegen de willekeurige terreur van bandieten. De dorpelingen zijn nu de grotendeels allochtone bewoners van een Franse voorstad geworden, die lijden onder het cynisme en het racisme van politie en andere autoriteiten, en de gesel van het wildwestkapitalisme. Hun beschermers zijn zeven jongens (drie Afrikanen, twee Vietnamezen, een Nieuw-Caledoniër en een Italiaan) die geïnspireerd door de Congolese Yamakasi-leer (het woord betekent zoiets als `sterke man') soepel flatgebouwen aan de buitenkant beklimmen en quasi-gewichtloos als de vliegende krijgers in Crouching Tiger, Hidden Dragon van dak naar dak springen.

Het is een sterk idee voor een film, dat nog beter wordt door de informatie dat het niet ontsproten is aan een marketing-formule van succesvol producent Luc Besson, maar aan de realiteit. De zeven Yamakasi-acrobaten worden gespeeld door jongens die vergelijkbare trucs in werkelijkheid uithaalden en legendarische roem verwierven in de banlieue. Besson ontdekte ze in een televisieprogramma, en gaf vier van hen een bijrol als ninja-krijgers in zijn eerdere productie Taxi 2.

Het wat schematische en soms al te doorzichtige scenario over de opdracht van de Yamakasi's om 400.000 francs bij elkaar te brengen om een gewond jongetje aan een Zwitsers donorhart te helpen, neem je graag voor lief, omdat de door Ariel Zeitoun geregisseerde film gracieus is vormgegeven en op een verrassende wijze mythische pulp creëert voor een allochtoon publiek. Wie zoekt naar verhalen, films en amusement gesitueerd aan de nieuwe urbane frontier, gericht op jonge migranten, kan in Yamakasi zien dat het mogelijk is zonder bevoogdend toontje of de geur van vormingstoneel.

De mooiste scène is die waarin de moeder van het ten dode opgeschreven jongetje, een nauwelijks Frans sprekende Noord-Afrikaanse, zelfmoord probeert te plegen. Haar sprong van het balkon van een flat wordt per etage opgevangen door Yamakasi's, die haar zo veilig naar de grond dirigeren. Het moet een feest zijn daar op zaterdagavond in een zaal vol jongeren van buitenlandse herkomst naar te kijken. Dit is een zeldzame Europese popcornfilm, die geen last zou horen te hebben van het feit dat er Frans gesproken wordt, en waarvoor dus volgens de logica van bioscoopexploitanten verbanning naar arthouses dreigt.

Yamakasi - Les samouraïs des temps modernes. Regie: Ariel Zeitoun. Met: Châu Belle Dinh, Williams Belle, Malik Diouf, Yann Hnautra, Guylain N'Guba Boyeke, Charles Perrière, Laurent Piemontesi. In: Pathé Arena Amsterdam; Pathé Groningen; Cinestar Enschede