Webwinkel kost Ahold half miljard

Supermarktconcern Ahold, in Nederland eigenaar van Albert Heijn, moet de komende twee jaar nog 115 miljoen dollar (bijna 300 miljoen gulden) investeren in zijn Amerikaanse webwinkel Peapod.

Met dat geld kan de webwinkel, volgens een prognose van een onafhankelijke zakenbank, in het derde kwartaal van 2003 uit de verliezen zijn. Dat blijkt uit documenten die Peapod gisteren en vorige week heeft gedeponeerd bij het Amerikaanse beursbedrijf SEC.

De totale investering van Ahold in Peapod loopt daarmee op tot meer dan 500 miljoen gulden. Ahold heeft eerder deze maand een openbaar bod gedaan op het belang van 42 procent in Peapod dat Ahold nog niet in bezit heeft. Ahold biedt 37 miljoen dollar (93 miljoen gulden) voor dat belang, ofwel 2,15 dollar per aandeel. Een jaar geleden kocht Ahold al een belang van 58 procent voor zo'n 75 miljoen dollar (189 miljoen gulden). Peapod maakt in de prognose dit jaar een verlies van 54 miljoen dollar op een omzet van 112 miljoen dollar.

,,We verwachten minder nodig te hebben dan in dat plan staat'', zegt een woordvoerder van Ahold. ,,Omdat we Peapod na de overname kunnen fuseren met ons Amerikaans bedrijf en het heel rustig gaan uitrollen. Deze investering, gespreid over een paar jaar, is overigens een heel klein percentage van de omzet van onze vijf Amerikaanse winkelketens.'' In 2000 maakte Ahold in de VS een omzet van 28 miljard dollar.

Een aandeelhouder, Richard Hartley, heeft gisteren bij een rechtbank in Delaware een klacht ingediend tegen het overnamebod. Hij vindt het bod veel te laag: ,,Recentelijk zijn twee van Peapod's grootste concurrenten opgehouden te bestaan, waardoor Peapod geen concurrentie meer heeft in Chicago, Boston en Washington DC en heeft zijn omzet al dramatisch zien stijgen.''

Uit de SEC-filings blijkt dat Peapod in zulke grote financiële problemen verkeert dat het zijn notering aan de Nasdaq dreigde te verliezen. Om het benodigde extra kapitaal op te halen, had het bedrijf de keuze uit een emissie van nieuwe aandelen of een overname door Ahold. Een emissie werd door Ahold gedwarsboomd. Ahold heeft vervolgens zijn overnamebod drie keer moeten verhogen. In het eerst bod, op 22 juni, wilde financieel bestuurder M. Meurs van Ahold niet verder gaan dan 1,50 dollar per aandeel. Op 5 juli verhoogde hij het bod eerst tot 1,55 en tenslotte werd het 2,15 dollar.