James Brown

In 1963 nam James Brown in het Apollo theater in Harlem, New York zijn legendarische live plaat `Live At The Apollo' op. Zijn voorbeeld werd door velen gevolgd: na 1963 verscheen een hele reeks `Live At The Apollo'-platen van onder anderen Chuck Jackson, Ben E. King en Otis Redding.

In 1967 vond Brown dat hij zelf weer een `Live At The Apollo'-plaat moest maken. Het werd een dubbel-elpee die hij, heel consequent, `Live At The Apollo Volume II' noemde. Browns tweede Apollo-plaat heeft niet de status gekregen van zijn eerste. Misschien heeft dit te maken met de titel, die suggereert dat het meer van hetzelfde is als de eerste Apollo-plaat. Nu `Live At The Apollo. Volume II' eindelijk op cd is heruitgebracht in de prachtige serie `Deluxe Edition' valt weer eens te horen dat dit ten onrechte is. Terwijl Apollo deel 1 een pure soulplaat is, is deel 2 de registratie van een muzikale revolutie in wording. In 1967 was James Brown bezig met de definiëring van een nieuwe muziekstijl: funk. Het baanbrekende `Cold Sweat', een van Browns beroemdste en beste funknummers, staat al op `Live At The Apollo Volume 2' en zou een paar weken na het opnemen van de live-plaat officieel op single worden uitgebracht.

Maar Brown en zijn immense band met twee drummers, zeven blazers en drie violisten beperkten zich tijdens zijn optredens in juni 1967 in Harlem niet tot splinternieuwe funk. Wat bij deze heruitgave, die meer nummers bevat dan de originele dubbelelpee, vooral opvalt, is hoe uitgewogen Browns optredens toen waren. Brown besefte dat twee uur funkgedender te saai was en dus wisselde hij zijn snelle, radicaal monotone funknummers Brown af met klassiekers als `Kansas City', covers als Frank Sinatra's `That's Life' en zijn eigen oude soulnummers als `It's A Man's Man's Man's World' dat hier de ongelooflijke lengte van bijna twintig minuten heeft gekregen.

`Live At The Apollo. Volume II' laat James Brown op de top van zijn kunnen horen. En dat is indrukwekkend, zeer indrukwekkend zelfs.

James Brown: Live At The Apollo. Volume II. (Universal Records 314 549 884-2)