Kamer verdeeld over NS-plan van Netelenbos

De Tweede Kamer reageert verdeeld op de gisteren uitgelekte voorstellen van minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) voor reorganisatie van de spoorwegbedrijven. De minister wil de drie organisaties die de infrastructuur van het spoornet beheren, ontvlechten. Een daarvan, de Railverkeersleiding, zou weer worden samengevoegd met NS Reizigers.

,,Ik dacht dat de minister pas eind van deze zomer haar ei zou leggen'', zegt Kamerlid Hofstra (VVD). Vlak voor het zomerreces had de Tweede Kamer nog een motie aangenomen om de organisaties niet terug te plaatsen bij NS Reizigers. Hofstra: ,,NS presteert niet goed, dan moet je er niet nog een taak bij geven.'' Zijn collega Van Gijzel (PvdA) is wel positief over het voorstel van Netelenbos. ,,Het is goed dat ze het zorgvuldig uitvogelt'', zegt hij. Van Gijzel juicht het toe als de verkeersleiding weer wordt samengevoegd met NS Reizigers. De PvdA'er voorziet daarbij geen problemen.

,,Het is goed dat er weer korte lijnen komen tussen NS en de Railverkeersleiding'', zegt Leers van het CDA. ,,Want de drie organisaties die slecht met elkaar en met NS Reizigers communiceren, zijn een belangrijke oorzaak van de puinhoop.'' Maar hij ziet ook een gevaar in het voorstel: ,,Het kan niet zo zijn dat monopolist NS hierdoor een nog sterkere positie krijgt.'' Dat is ook de zorg van president-commissaris R. in 't Veld, die toezicht houdt op de directies van de drie spoorwegorganisaties, waaronder de Railverkeersleiding.

De commissarissen werken door aan hun eigen plan, dat de basis vormt van het wetsvoorstel dat nu bij de Tweede Kamer ligt. In 't Veld: ,,In ons plan stellen wij tegenover een machtige, private monopolist een krachtige, publieke infraprovider.''

De private vrachtvervoerder Railion, die gebruikmaakt van de diensten van de Railverkeersleiding, heeft ,,grote problemen'' met het voorstel van Netelenbos, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. ,,Het geeft NS Reizigers concurrentievoordeel en lost de problemen niet op. Wij hebben geen enkel probleem met de verkeersleiding, omdat onze bijsturingsorganisatie goed loopt.'' De bijsturingsorganisatie regelt personeel en materieel. ,,Bij NS Reizigers loopt dat niet'', aldus de woordvoerder van het goederenbedrijf Railion.

Volgens een intern memo van directeur-generaal Personenvervoer P. Boot van Verkeer en Waterstaat ziet de Centrale Directie Juridische Zaken het voorstel van de minister als een ,,mission impossible [...] De minister erkent dat en vindt dat we toch maar goed ons best moeten doen.''

ACHTERGROND: pagina 3

HOOFDARTIKEL: pagina 7