Ben succesvol

Mike Monnelly schrijft in NRC Handelsblad van 4 juli dat Ben een `achterblijver' is op de Nederlandse mobiele-telecommarkt, en een `zwart gat' in verband met hoge investeringen. De feiten zijn.

- Ben heeft ruim 1 miljoen klanten. In tegenstelling tot wat enkele concurrenten publiceren, is dit een netto-aantal, dus actieve bellers.

- Het aantal belminuten dat deze bellers genereren, bedraagt 165 miljoen per maand. Dit betekent een marktaandeel van 13,3 pct, tegen 6,7 pct voor Telfort en 9,5 pct voor Dutchtone.

- Ben heeft 55 pct postpaid-bellers en 45 pct prepaid. De markt `doet' 25 pct versus 75 pct. Deze voor Ben gunstige verhouding is een gevolg van het feit dat Ben van meet af aan heeft ingezet op heldere, betaalbare abonnementen, iets wat door alle aanbieders is overgenomen.

- De Ben-bellers sturen elkaar maandelijks 13,5 miljoen sms-berichten. Per actieve beller is dat meer dan welke concurrent ook.

- Ben heeft een relatief jong klantenbestand, aangetrokken door scherpe prijzen, heldere communicatie en voortreffelijke, aansprekende, vaak gelauwerde en bovenal effectieve marketingcommunicatie.

Conclusie: na KPN en Libertel, die al jaren actief zijn, is het jonge Ben de onbetwiste nummer drie in mobiele telecommunicatie.