Feestelijke Fledermaus in serie zomerconcerten

Strikt genomen begon de serie Robeco Zomerconcerten van het Concertgebouw zondagavond, maar de sprankelende opvoering van Die Fledermaus van Johann Strauss Jr. wekte maandag óók de indruk van een feestelijke openingsavond - al was het alleen maar door de vele champagneflessen die werden aangedragen en de jolige, gul met champagne afgebluste plot van de operette.

Dit voorjaar dirigeerde Jan Willem De Vriend zijn eigen Combattimento Consort én het Brabants Orkest in twee verschillende uitvoeringen van Bachs Matthäus Passion. De Vriends achtergrond in de oude muziek en respectabele staat van dienst in operarepertoire van vòòr 1800, maakt zijn uitstapje naar Die Fledermaus opmerkelijk. Maar afgaand op De Vriends enthousiasmerende, levendige en steeds primair vanuit de muziek handelende dirigeerwijze, is eigenlijk elke dwarsstraat denkbaar.

Levendig bleek Die Fledermaus gisteravond inderdaad, zowel muzikaal als door de originele semi-scenische aankleding, maskertjes en hoepeljurken ten spijt. Graaf Eisenstein - een prima rol van bariton Peter Bording - besteeg het podium via de zaal; glazen werden gevuld door een bediende op de schouders van een `uit de zaal geplukte' poteling; er moest `écht' worden gezoend en gewalst en bariton Maarten Koningsberger overtuigde ten volle als losbandig lallende gevangenisdirecteur.

Met een plot dat drijft op maskerades, list, bedrog en dronkenschap, is Die Fledermaus theatraal vederlicht, maar muzikaal bubbelt en sprankelt het werk van maat tot maat - mits op de juiste, elastische wijze benaderd. De Vriend betoonde zich een operettedirigent van het allerbeste soort, en zorgde ervoor dat deze Fledermaus nu al op het lijstje met meest sympathieke zomervoorstellingen van het seizoen moet worden bijgetekend.

Het aanstekelijk spelende Brabants Orkest en de vitaal en gedisciplineerde zingende, uit amateurs bestaande Philips' Philharmonisch Koor, werden door De Vriends leiding opgestuwd tot een dansen, schmieren en marcheren dat in de zaal af en toe tot een spontaan meehummen leidde. Aan die uitbundigheid deed De Vriend zelf ook zonder gêne mee: al in de ouverture kwam hij meermaals met twee voeten los van de bok.

Zo lichtverteerbaar als Die Fledermaus lijkt wanneer zij goed wordt uitgevoerd, zo zwaar op de maag worden handeling en walsmuziek wanneer er een schakel ontbreekt aan het geheel der delen. De cirkel werd rondgemaakt door de prima, grotendeels Nederlandse cast, waarin naast Bording en Koningsberger met name Claudia Patacca indruk maakte als een wulpse, krachtige Rosalinde, en Marion van den Akker als een stoere Graaf Orlovsky. Elena Vink als het kamermeisje was theatraal prettig terughoudend, maar vocaal gezien bubbelend wellustig. Mede door een reeds na de eerste solo luid door de zaal gescandeerd 'Bravi!' was Jan Willem de Vriend gangmaker voor het eerste feestje van nog een hele reeks concertante opera's die deze zomer in het Concertgebouw te beluisteren zijn.

Concert: Die Fledermaus van J. Strauss door Het Brabants Orkest/ Philips' Philharmonisch Koor o.l.v. Jan Willem de Vriend m.m.v. Peter Bording (bariton), Claudia Patacca (sopraan), Elena Vink (sopraan), Maarten Koningsberger (bariton) e.a. Gehoord: 2/7 Concertgebouw, Amsterdam.