Vertraging kost NS ruim 2 mln

De Nederlandse Spoorwegen hebben 2,25 miljoen gulden betaald in het kader van de `geld terug bij vertraging'-regeling. Sinds medio februari dit jaar ontving de NS wekelijks 10.000 claims van vertraagde reizigers. Tot en met 15 mei zijn in totaal 150.000 claims ontvangen. Dat heeft de NS bekendgemaakt.

In deze cijfers zijn de claims voor de chaotisch verlopen Koninginnedag en de drie stakingsdagen in april niet of gedeeltelijk verwerkt. De NS heeft ,,nog geen indicatie'' over het aantal claims van na 15 mei. ,,Wellicht dat dat er meer zijn'', aldus een woordvoerster.

Van de `gewone' geld-terug-regeling heeft 60 procent betrekking op vertraging van een halfuur en een uur, de overige 40 procent van de reizigers had te maken met een vertraging van een uur of meer. Voor vertraging van minder dan een halfuur bestaat geen regeling.

De Consumentenbond heeft de NS opgeroepen een spaarsysteem voor vertragingsminuten op te zetten. Op die manier kunnen reizigers die vaak met korte vertragingen te maken hebben, toch schadeloos worden gesteld.