Lekker sleutelen aan de toekomst

De mannen van Jamby houden van grote gebaren en grote namen. Hun computerprogramma voor de nieuwe wereld van multimedia en interactie heet heel tegenstrijdig Freedom Controller. Het overkoepelende bedrijf voor hun initiatieven, samenwerkingen en bv's heet United Resources of Jamby. Ze onderhouden een website die KGBe.net heet, maar denk niet dat ze maar wat aanvogelen en geld verbranden als de eerste de beste dotcommer.

Unico Glorie (36) werkt sinds januari 2000 bij Jamby, een bedrijf dat in de zomer van 1999 is opgezet door de uit Amerika teruggekeerde Adam Curry, die daar veejay was bij MTV en veel geld verdiende met internetbedrijven. Glorie maakte carrière bij Veronica – hij was maître Unico in het legendarische radioprogramma van Adam Curry en Jeroen van Inkel op vrijdagavond – en vertrok eind 1999 als directeur bij Veronica/HMG, omdat hij genoeg had van het vergaderen en liever zijn tijd besteedde aan plezieriger zaken. Curry haalde hem naar Jamby, waar beide oud-Veronicanen nu samen de baas zijn.

Jamby is nog tamelijk onbekend, maar dat zal veranderen, zegt Glorie. Vanuit de Databarn, Jamby's megapakhuis voor snelle websites, moet een tiental nieuwe producties binnenkort hun weg naar een breed publiek vinden.

Wat is Jamby?

,,We integreren media, we zitten in formats, in tv-productie, merkpositionering. We besteden 60 procent van onze tijd aan opdrachten en de rest is voor experimenten en creativiteit. Er werken nu vijftig jongens en meisjes en die zitten hier niet omdat Adam en Unico dat zo gezellig vinden.''

Jullie zijn nog aan het investeren?

,,Er hoeft geen geld meer bij. We zijn een mediabedrijf, we leven niet op de dotcomhype. Het is gewoon oude economie: geld in, geld uit. We doen traditionele dingen als consultancy en advies. Niet op basis van uurtje-factuurtje maar in een intensieve samenwerking.''

Wat maken jullie bijvoorbeeld?

,,We hebben onderzoek gedaan voor de vereniging Veronica. We hebben twee programma's gemaakt die SBS dit najaar op het scherm brengt en bij BNN ligt een concept van ons op tafel. We zijn betrokken geweest bij Kennisnet en doen nu iets voor Kennisplein. Voor Endemol, Staatsloterij en Versatel hebben we dingen gemaakt. We hebben een SMS-applicatie verkocht aan een telecombedrijf. We beheren de website van de popgroep U2. Op internet hebben we sinds november PointVictor. net: twee jongens, jong, rond de twintig, op wereldreis met een digitale camera. Ze worden door het publiek interactief gestuurd. Op de site staan al meer dan 130 reisverslagen in beeld en geluid. Enige duizenden bezoekers per dag weten het te vinden. Dat is voor ons voldoende.''

Daar kun je geld mee verdienen?

,,In augustus introduceren we PointVictor 2 en dan zit er ineens een reisorganisatie achter. En dan staat er een complete reisportal waar mensen hun ervaringen gaan delen. Dat is interessant voor reisorganisaties, vliegtuigmaatschappijen en telecombedrijven die iets met gsm willen doen. Een ander project is Truth-or-dare.net, dat voeren we voor een deel uit voor Veronica. Die hebben ons gevraagd een paar modellen uit te werken voor breedband waarmee ze een deel van hun toekomst wellicht kunnen invullen. Het gaat om filmpjes die we op internet vinden en weer uitzenden.''

De kijkers leveren de inhoud?

,,Er is nog maar een beperkte groep mensen met een computer waarop je video kunt bewerken. Ze moeten ook nog een goede camera en een snelle verbinding hebben, dat zijn er zo'n 500.000 in Nederland op dit moment. Maar wat wij hier al ongevraagd binnenkrijgen, is ongelooflijk. Veel erotiek en seks, maar ook bijzondere dingen. Ik heb een filmpje van twee jongens die een ongeluk in scène hebben gezet van een Boeing die landt op de snelweg. Daar zit echt veel tijd en werk in. Ik heb net iets gezien van iemand die een enorme vis heeft gevangen. En veel stripteases. Soms vraag ik me af of die mensen wel weten dat het de hele wereld over gaat. Maar ja, ze sturen het.''

Wat voegen jullie toe?

,,We willen een aantal tools leveren zoals de Freedom Controller waardoor de communicatie efficiënter en goedkoper wordt. Je kunt er films mee bekijken en uitzenden. Videobewerking, e-mail en andere functies kun je er inbakken. Eigenlijk neemt het je hele computer over, als een soort Windows. Het programma kent ook je belangstellingen en slaat automatisch filmpjes op die je zullen interesseren. We werken er al twee jaar aan en het komende half jaar willen we er voorzichtig de markt mee op. Daarnaast zien we mogelijkheden voor meer producties volgens het format van Truth-or-Dare met een selectie van nieuw materiaal en een top10.''

Hitlijsten om het web overzichtelijk te maken?

,,Absoluut. Dagelijks presenteren we op Truth-or-Dare drie nieuwe filmpjes en er is een voorraadje van tien populaire films. En dan hebben we nog de cliffhanger, een wat langer filmpje dat we over vijf dagen uitsmeren zodat je elke dag moet terugkomen. Het is eigenlijk gewoon tv.''

En hoe lang houdt dat een kijker vast?

,,Een minuut of vier, vijf. Dan heeft hij de drie nieuwe bekeken en even de rest gescand. Dat is genoeg. Na een halfuurtje surfen heeft een consument zijn verzadiging, want je gaat geen twee uur naar dat kleine schermpje kijken. Op de bank zit je comfortabeler voor de tv. Overigens hebben we overdag de beste kijkcijfers. Iedereen zit dit op zijn werk te doen. Jaha, daar zijn die brede verbindingen en daar gaan heel wat van die wacky filmpjes doorheen.''

En dat gaat tienduizenden bezoekers trekken?

,,Daar komen we nu al in de buurt. En we hebben eigenlijk nog niks gedaan. Het werkt dus. We gebruiken de tijd om de techniek te verbeteren. We willen niet straks 100.000 gebruikers teleurstellen.''

In augustus gaan jullie tien nieuwe sites presenteren?

,,Ja, daar zitten in ieder geval nieuwe versies van Truth-or-Dare en PointVictor bij. Daarnaast komen we ook met erotiek en seks. Je breekt er een markt mee open en wij schamen ons er niet voor. De andere sites houden we nog geheim. Net als bij de tv-industrie komt er een presentatiedag.''

In augustus hebben ook de tv-zenders hun presentaties. Toeval?

,,We snappen dat model. Als de adverteerders straks de nieuwe programmeringen bekijken en ook bij ons komen, zullen ze denken: wacht effe, wat komt daar nu aan? Hé, iets heel nieuws.''

Gaan die adverteerders jullie dan sponsoren?

,,Sommige. Voor ons is het niet belangrijk om een paar banners te verkopen. Dan zit ik te graaien en te rommelen in de markt en moet je zo'n mediabureau en adverteerder van alles uitleggen. Daar zitten nu niet de inkomsten. Na onze aftrap gaan we kijken welke vijf concepten overblijven. Zodat de leukste iets naar tv kan doen en dan begint het beetje te werken.

,,Je ziet, we zitten hier geen geld te verbranden.''