Kicken op ongelukken

De opkopers van De Bie BV in Schiedam leven van branden en andere rampspoed. Schadepartijen zijn hun specialiteit. `Als je geen koopman bent, red je het niet in deze business.'

Van sirenes krijgen ze bij De Bie BV een kick, net als van windkracht tien in het weerbericht. Het personeel van de Schiedamse partijhandelaar luistert 's avonds met een scanner naar de politieradio. De televisie gaat aan voor ongelukkenjournaals als `112 Weekend' en `Hart van Nederland'. En als ergens een pyromaan actief is, droomt Cees de Bie van de mogelijke handel. ,,Ik hoop dat ze de brandstichter niet te snel oppakken'', zegt het hoofd inkoop lachend.

De Bie BV leeft van branden, omgevallen vrachtwagens en andere rampspoed. Het bedrijf is gespecialiseerd in het taxeren en verhandelen van schade- en faillissementspartijen. De opgekochte spullen verkoopt De Bie door aan handelaren en particulieren. Professionele klanten bedient het bedrijf vanuit de opslagloods bij de Nieuwe Maas, voor particulieren heeft De Bie een winkel van driehonderd vierkante meter in Overschie, het Megaprijsparadijs.

Een verongelukte container met videorecorders, vijftien karren bloemen die op de veiling zijn omgevallen, een brand in een schoenenwinkel – een partijhandelaar moet van alle markten thuis zijn. In de loods van De Bie liggen veertienhonderd paar dameslaarsjes met krokodillenprint, zestig pallets met verf en een grote partij wc-brildoekjes en andere schoonmaakartikelen. Ook staan er nieuwe televisies, kinderfietsen en grote hoeveelheden levensmiddelen, van in plastic verpakte gebraden haantjes tot potten zilveruitjes. ,,Maar over een week is het aanbod weer heel anders'', zegt De Bie.

Een medewerker is bezig met het schoonmaken van potjes melkpoeder waar een sprinklerinstallatie drieduizend liter water over heeft uitgegoten. Maar aan de meeste andere artikelen in de loods is beslist niet af te zien dat ze een ongeluk hebben overleefd. ,,Dat is een van onze sterke punten'', zegt Cees de Bie. ,,We maken alle binnenkomende spullen schoon, controleren ze op beschadigingen en geven ze indien nodig een nieuwe verpakking. En als de fabrikant of winkelier dat wil, verwijderen we in merkkleding de labels en prijskaartjes.'' Het reconditioneren is soms zo bewerkelijk, dat het bedrijf arbeidskrachten inhuurt bij een sociale werkplaats.

Een televisie in een beroete doos is in een gewone winkel onverkoopbaar. De Bie BV verkoopt zo'n toestel van tweeduizend gulden voor 1.199 piek. Een partij gesneden vleeswaren, kalkoen en ham, gaat voor een knaak de kilo de deur uit. Vacuüm verpakte merkkoffie waarvan alleen de papieren wikkel nat is geweest, kost slechts twee gulden per pak. In de winkel van De Bie in Schiebroek staan klanten voor zulke voordeeltjes soms in de rij. Het Megaprijsparadijs adverteert alleen in lokale kranten. Toch stond op een dag een Rolls-Royce met Belgisch kenteken voor de deur. De eigenaar had lucht gekregen van een voorraad wijn die afkomstig was van een chique slijter. ,,Hier komt van alles binnenlopen'', zegt verkoopster Tamara. ,,Het gaat van mond tot mond.''

De mannen van De Bie hebben hun gsm altijd aanstaan. Op de golfbaan, 's nachts, zelfs op de gouden bruiloft van hun ouders. ,,We weten nooit wat we morgen doen, de telefoon kan elk moment gaan'', zegt Cees de Bie. In de kofferbak van zijn auto ligt een helm, een overall en een lamp. Direct na een brand of ongeluk nodigt het expertisebureau dat namens de betrokken verzekeringsmaatschappij optreedt zo'n drie partijhandelaren uit om ter plekke de schade op te nemen. De opkopers krijgen de inkoopwaarde van de schadepartij te horen en dienen binnen een half uur onder couvert een bod uit te brengen. De waarde van een schadepartij ligt gemiddeld op zo'n 20 à 25 procent van de inkoopprijs, zegt een schadedeskundige van expertisebureau Hettema & Disselkoen.

De partijhandelaar met het hoogste bod moet vaak meteen aan de slag. Als een winkel 's ochtends al leeg dient te zijn, kan de Bie ook 's nachts binnen een uur mensen en materieel organiseren. ,,Iedereen helpt in zo'n geval mee met inpakken. Onze vrouwen en kinderen, maar ook de dame van de boekhouding.''

Het is boter bij de vis in de partijhandel. Met een telefonische overboeking rekent De Bie meteen af. ,,We zijn vaak sneller dan onze vijf concurrenten. En we laten de boel altijd netjes achter. Even een bezem door een leeggehaalde winkel halen, is service van het huis.''

De Bie BV bestaat pas drieënhalf jaar. Hoofd inkoop Cees de Bie zat eerder in de panklare groente, een bedrijf dat hij aan Ahold verkocht. Zijn zoon Marco zette met een compagnon de partijhandel op. De zaken gaan voorspoedig. Vorig jaar bedroeg de omzet bijna 2,5 miljoen gulden, dit jaar naar verwachting het dubbele. ,,Als je geen koopman bent, red je het niet in deze business'', zegt De Bie. Een partijhandelaar moet van veel zaken verstand hebben, want de expertisebureaus verwachten van iedere ingeschakelde handelaar een serieus bod. Anders bellen ze in het vervolg een ander.

Hoe bepaal je op stel en sprong de waarde van een partij goederen? Een kwestie van ervaring, zegt De Bie. Van een omgevallen container met videorecorders leer je wel schatten van hoeveel apparaten alleen de verpakking is beschadigd. Maar als op Schiphol rook- en waterschade is bij een winkel die peperdure kinderkleding verkoopt, is De Bie niet rouwig als een collega een hoger bod uitbrengt.

Door schade en schande leer je in dit vak, zegt De Bie. Met een sardonisch lachje vertelt hij over een paar zeperds. Bijvoorbeeld over de vijftigduizend paar merkschoenen waar hij eens gretig 7,50 gulden per paar voor betaalde. Gangbare maten bleken er nauwelijks tussen te zitten. Met een rijksdaalder verlies per paar ging de partij reuzenschoenen uiteindelijk naar een Deense opkoper. ,,Je koopt niet altijd het geluk. Als dat zo was, werden we slapend rijk. Als handelaar moet je je verlies kunnen nemen. Soms geven we onszelf een penantie en zeggen we: weg ermee.''

Het Megaprijsparadijs barst uit zijn voegen. De Bie zoekt in Rotterdam en omstreken naar een locatie voor een veel grotere winkel. ,,Wij zijn niet bang voor een recessie. Als mensen prijsbewuster moeten worden, is dat juist goed voor ons.'' En hebben de Schiedamse partijhandelaren nog andere dromen? Jawel, een brandje met veel rookschade bij een groothandel. Of een klein fikkie bij een grote witgoedhandelaar. ,,Duizend wasmachines en koelkasten, dat hebben we nog nooit gehad.''

Dit is de eerste aflevering van een zomerreeks over handelaren.