`House is een gezonde kracht'

House-muziek en spiritualiteit gaan goed samen, zegt dj Sister Bliss van Faithless. `Niemand gaat meer naar de kerk, iedereen wil naar de club.'

De nieuwe cd van de Britse dancegroep Faithless, Outrospective, heeft een hoes die bij de titel past. Tegen een rokerige, stadse achtergrond zien we iemand die op het eerste gezicht aan het dansen is. Bij nader inzien is het een demonstrant, met half bedekt gezicht, die zojuist iets heeft gegooid – een straatsteen, een rookbom wellicht. De foto is gemaakt in Parijs tijdens de roerige meidagen van 1968.

,,Hij doet iets dat je `outrospective' kunt noemen'', zegt Sister Bliss, dj, klassiek geschoold pianiste en een van de drie kernleden van Faithless. ,,Ik hou van de dubbelzinnigheid van dat beeld. Dansen of geweld: er ligt eenzelfde soort energie aan ten grondslag, maar dan anders toegepast. Vreugde en frustratie, dat zijn twee kanten van het leven.''

Eenzelfde soort gestileerd politiek geweld zit in de videoclip van We Become 1, de huidige single van de groep. Toen de clip werd gelanceerd in een Londense club, werd er buiten de deur gedemonstreerd. Sister Bliss: ,,Het leek of de dagen van Margaret Thatcher waren weergekeerd! De clip gaat over de verhouding tussen de dance-gemeenschap en de gevestigde orde, die zeker in Thatchers tijd zeer gespannen was. Het werd toen als bedreigend gezien dat grote groepen jongeren met z'n allen plezier wilden hebben. Maar house werd een wereldtaal, die zeker in Engeland het ondernemersschap en de vrije economie aanwakkerde. Alleen op een iets andere manier dan Thatcher het bedoelde. De tijden zijn veranderd, maar nu schijnt er weer meer gedemonstreerd te worden. Alleen zijn de doelen diffuser.''

Toch is Outrospective volgens Sister Bliss niet alleen een politiek album geworden. ,,Veel nummers gaan over vrijheid, maar dan over de vrijheid in je eigen hoofd, de verantwoordelijkheid van het individu. Voor Maxi Jazz zijn dat belangrijke thema's. Zo brengt hij zijn boeddhistische levensovertuiging naar buiten.''

Sister Bliss koestert een diepe bewondering voor Maxi Jazz, rapper en sinds kort zanger van de groep. ,,Hij speelt graag met zijn Playstation en praat mij iets te veel over auto's, maar hij is ook een bijzonder diep persoon. Zijn principes hebben hem geholpen om als zwarte te overleven in een racistische omgeving.''

Dat past aardig bij de spirituele boodschap die tussen de opwekkende beats van de house verstopt lijkt te zitten. Sister Bliss: ,,Daarom is house er ook nog steeds, na dertien jaar! Het is geen verzamelplaats voor drugsconsumenten met een hersenspoelende beat, house is een heel gezonde kracht. Waarom gaat er niemand meer naar de kerk en wil iedereen naar de club? Dansmuziek voorziet kennelijk in een diep gewortelde menselijke behoefte.'' Desondanks zit er nog altijd een donkere, melancholieke kant aan de muziek van Faithless. ,,Dat is ook een reden dat we zo heten. Zoals Maxi zou zeggen: alles heeft een lichte en een donkere kant. Dat hoort bij het leven.''

Een sleutelnummer op Outrospective is Muhammad Ali, dat met zijn orkestrale samples uit Strategy van Philly Soul-groep Archie Bell & The Drells een nieuwe kleur toevoegt aan het klankenpalet van Faithless. Het nummer gaat over Maxi's bewondering voor de gelijknamige bokser, alias Cassius Clay. ,,Voor Maxi betekende het heel veel om ergens diep in de jaren zestig een fantastische zwarte man op televisie zien, die door de hele wereld bewonderd werd. Het gaf zijn zelfvertrouwen als zwarte een flinke stimulans.''

Derde kernlid van de groep is initiatiefnemer Rollo Armstrong, die de productionele eindverantwoordelijkheid heeft. ,,Hij bespeelt zelf geen instrument, maar dat maakt hem extra gevoelig voor de totale kleur van het eindresultaat'', zet Sister Bliss. ,,Hij ziet kleuren bij klanken, een eigenschap die hij vooral in het eindstadium van de productie gebruikt. Als het om het inspelen van passages gaat is hij een soort blinde. En ik, met mijn klassieke training, ben zijn geleidehond.''

Faithless heeft er de afgelopen jaren hectische tourschema's op na gehouden, wat menig losvast lid uiteindelijk opbrak. ,,Toch doen we dat niet voor niets. Het is een goede, heel directe manier om te kijken wat werkt en wat niet. Het is een geweldig gezicht om zo'n mensenmassa voor je uit hun bol te zien gaan. Rollo gaat niet mee op tournee, maar hij zoekt ons vaak op, vooral in de warme landen. Omdat hij geen instrument bespeelt, zou zijn aanwezigheid op het podium ook weinig zin hebben. Ook niet voor het oog, want hij is een bijzonder beroerd danser. Een wonder dat zo iemand dansmuziek kan maken.''

Faithless speelt zondag a.s. op het Werchter Festival in Werchter,

België.