Russell Hoban zoekt de ultieme liefde

Liefde is: samen hetzelfde dromen. Wanneer droom en werkelijkheid ook nog in elkaar overgaan heb je het ultieme liefdesverhaal. Dit is althans het gegeven van Russell Hobans' nieuwste roman Amaryllis Night and Day. Hierin vraagt de succesvolle kunstenaar Peter Diggs zich af wat liefde nu eigenlijk inhoudt.

Wanneer hij in een Londense bus van rijstpapier stapt, meegesleurd in een droom die niet de zijne blijkt te zijn, ontmoet hij daar de mooiste vrouw die hij ooit heeft gezien. Deze schoonheid, niet geheel toevallig naar de plant amaryllis vernoemd, heeft de gave mensen in haar dromen te betrekken om zo aan haar eigen nachtmerries te ontkomen en het lot van haar omgeving te bepalen. Wanneer de twee elkaar ook nog eens in de wakkere wereld ontmoeten, raakt Peter steeds verder betrokken in het Fatal Attraction-achtige leven van deze mysterieuze en gevaarlijke schone.

Amaryllis Night and Day is behalve een liefdesroman ook een plaatjesboek. Dit heeft in de eerste plaats te maken met het feit dat dromen en beelden samengaan. Zo droomt Peter bijvoorbeeld een jeugdherinnering van Amaryllis die zich afspeelt in het schilderij Gas van Edward Hopper. Anderzijds zijn er in de roman afbeeldingen van de Mobiusring en de fles van Felix Klein opgenomen, Escherachtige creaties waarvan begin en einde niet zijn te bepalen en die in drie dimensies onbestaanbaar zijn. Deze oneindige constructies bepalen de levensloop van Peter, maar ook de grenzen tussen droom en werkelijkheid.

Dat klinkt allemaal abstracter dan het is. Hoban weet namelijk op een zeer speelse manier een spannend verhaal met een spectaculair slot neer te zetten, waarin de lezer wordt meegesleurd in de nachtschade die Amayllis over haar omgeving afroept.

Russell Hoban: Amaryllis Night and Day. Bloomsbury, 176 blz. ƒ41,95