Personeel Martinair ruziet met directie

Het personeel van Martinair heeft een conflict met zijn directie over de manier waarop de chartermaatschappij in de toekomst wordt geleid. De ondernemingsraad is inmiddels naar de rechter gestapt om af te dwingen dat zij mag adviseren over de nieuwe directiestructuur.

Martinair, dat vorig jaar een verlies boekte van 42 miljoen euro, zoekt momenteel aansluiting bij een grote partner. De ondernemingsraad (OR) vreest voor een ondergeschikte positie van de operationele activiteiten – alles wat vliegen te maken heeft – bij toekomstige besluiten van de directie.

De statutaire directie van Martinair is namelijk met ingang van april teruggebracht van drie naar twee man. Het bedrijf heeft weliswaar een derde directeur, die verantwoordelijk is voor de operationele activiteiten, maar deze heeft geen statutaire bevoegdheid.

Deze nieuwe opzet is totstandgekomen zonder dat de OR daarover is gehoord. Voor het personeel is dat laatste onacceptabel. ,,We denken dat ons hierover advies gevraagd had moeten worden. Via de rechter hopen wij er alsnog over te kunnen discussiëren met de directie. We vragen ons af of deze constructie wel verstandig is'', zegt Roelof van Dam, voormalig voorzitter van de OR. Van Dam doet de woordvoering omdat ,,er net een nieuwe raad is gekozen'' en hij de nieuwe voorzitter in deze zaak begeleidt. ,,Het gaat hier puur om een principiële kwestie'', stelt een zegsman van Martinair.

Martinair is voor 50 procent in handen van KLM, terwijl de rest eigendom is van Nedlloyd. Van Dam: ,,Iedereen weet dat de KLM momenteel in Brussel alsnog toestemming probeert te krijgen voor de overname van het belang van Nedlloyd.'' Mocht er op korte termijn een beslissing moeten worden genomen over de toekomst van Martinair, dan is het voor het personeel een voordeel als de directeur operations `als belangenbehartiger' ook statutaire bevoegdheden heeft en mee kan beslissen.